Åpenhet for slike tilpasninger i møtet med kulturelle eller religiøse minoriteter, kan gjøre Norge og andre europeiske land mer inkluderende.
Dette går frem av en studie gjort av forskere ved Universitetet i
Bergen i samarbeid med tyske og amerikanske kolleger. Studien er nylig antatt
for publisering i det vitenskapelige tidsskriftet British
Journal of Political Science.
Forskningen er gjennomført som såkalte surveyeksperimenter utført i en spørreundersøkelse i Tyskland og Norge. Der ble deltakerne bedt om å ta stilling til tenkte situasjoner.
En slik metode kan blant annet undersøke om ulike spørsmålsformuleringer til et tilfeldig utvalg av deltagere fører til forskjeller i svarene.
Tre situasjoner uten håndhilsing
I Tyskland svarte mer enn 2.600 personer – et representativt utvalg
av befolkningen.
De ga svar om hvordan de oppfattet tre situasjoner der muslimer ikke ville
håndhilse:
Et møte mellom muslimske religiøse ledere og lokalpolitikere
Muslimske skolebarn som møter lærer første skoledag
Muslimske jobbsøkere på
intervju
– I utgangspunktet mente et stort flertall at håndhilsing er et krav
i disse situasjonene. Denne holdningen ble særlig tydelig dersom det dreide seg
om muslimske menn som ikke ville ta kvinner i hånden. Da mente tre av fire av deltakerne at
håndhilsing måtte være et krav.
Det sier Elisabeth Ivarsflaten. Hun er professor i
statsvitenskap ved Universitetet i Bergen og ansvarlig for studien.
Godtar
alternativ gest
Da det ble introdusert en alternativ gest til håndhilsing – å
legge hånden på hjertet – sank andelen som insisterte på håndhilsing til 40
prosent.
Flertallet var villig til å godta et alternativt tegn på respekt.
– Det viser at vi insisterer på respekten, men ikke nødvendigvis
på at den skal komme til uttrykk på én bestemt måte, sier Ivarsflaten.
Som ventet var kravene til kulturell konformitet sterkere jo
lenger til høyre deltakerne lå politisk. Insisteringen på håndhilsing økte også
jo mindre motivert deltakerne var til å utfordre fordommene sine og jo sterkere
de var imot innvandring.
– Den faktoren som tydeligst økte
viljen til å godta et alternativ til håndhilsing, var motivasjonen til å utfordre
egne fordommer, sier Ivarsflaten.
En lignende, men noe mindre omfattende undersøkelse gjennomført
med norske deltakere, ga samme resultat.
– Det viser at det er et oppsiktsvekkende stort potensial for
toleranse i befolkningen, sannsynligvis mye større enn mange har vært klar
over, mener Ivarsflaten.
Annonse
Hilsekonflikter
skaper høye bølger
Det skapte heftig offentlig debatt i Norge før sommeren da
muslimske gutter ikke ville håndhilse på en kvinnelig rektor under utdeling av
vitnemål på en skole i Oslo.
Saken ble tatt opp i Stortingets spørretime, og kunnskapsministeren
fikk spørsmål om hun ville støtte rektoren som sto opp for likestilling og
«grunnleggende norske verdier».
Lignende hendelser har satt sinnene i kok i mange andre vestlige
land. I Frankrike nektet presidenten å innvilge en muslimsk kvinne
statsborgerskap da hun ikke ville ta ham i hånden under statsborgerseremonien.
En av årsakene til at håndhilsing kan bli et så betent tema, er
ifølge Ivarsflaten at det ligger reelle, dype verdikonflikter under.
Enkelte
konservative muslimer kan ikke håndhilse på en person av motsatt kjønn uten å
gå på akkord med egne religiøse overbevisninger. Andre kan oppleve det som et angrep
på sentrale likestillingsverdier hvis en muslimsk mann ikke håndhilser på en
kvinne.
– Konservative religiøse forestillinger opp mot likestilling er en
giftig cocktail i relasjonen mellom muslimer og andre i mange vestlige land.
Jeg tror likevel det er mulig å respektere hverandre selv om vi er
grunnleggende uenige om verdier, sier Ivarsflaten.
Hun mener det er viktig at
vi skiller mellom å vise hverandre respekt og å godta hverandres verdisett:
– I et fritt og demokratisk samfunn er vi nødt til å leve med at
vi har ulike verdier. Da må vi finne løsninger som gjør at dype
verdikonflikter får mindre betydning i hverdagen. Å ikke insistere på
håndhilsing, men godta en annen respektfull gest, er et eksempel på en slik
løsning.
Samfunnet
må øve på toleranse
Ivarsflaten understreker at forholdet mellom den norske
majoritetsbefolkningen og kulturelle og religiøse minoriteter ikke er noen ny
problemstilling.
– Det ble nylig lagt frem en rapport om fornorskingen av samer,
kvener og skogfinner. Den viser at det norske storsamfunnet historisk har møtt
minoriteter med et enormt press om å innordne seg. I dag har vi erkjent at dette
var en stor urett. Som samfunn må vi fremover bli flinkere til å leve med
religiøse og kulturelle forskjeller. Det krever øvelse i toleranse, sier professoren.
Annonse
Hun viser til at innvandrere eller barn av innvandrere allerede
utgjør rundt en femtedel av befolkningen i Skandinavia. Mange av disse er
muslimer.
– Mange har trodd at alle innvandrere med muslimsk bakgrunn vil
bli raskt vestliggjorte og at religionen vil få mindre betydning, men så langt
tyder forskningen på at slike prosesser går sakte og ikke gjelder for alle. Så
vi må rett og slett lære oss å leve med større ulikheter i verdisyn, mener hun.
Forskning
kan styrke demokratiet
Dataene i den norske delen av studien er hentet fra Norsk medborgerpanel
ved UiB. Dette er Norges første heldigitale forskningsinfrastruktur for
nettbaserte spørreundersøkelser om nordmenns holdninger til viktige
samfunnsspørsmål.
Panelet er en del av Digital samfunnsvitenskapelig
kjernefasilitet (DIGSSCORE), der Ivarsflaten er forskningsdirektør.
– Medborgerpanelet er en førsteklasses forskningsinfrastruktur som
gjør det attraktivt for noen av verdens fremste forskere å samarbeide med oss
her i Norge. Dermed blir det svært kort vei mellom den internasjonale
forskningsfronten og konkret, ny kunnskap som kan komme det norske samfunnet og
våre demokratiske beslutningsprosesser til nytte, forteller Ivarsflaten.
Universitetet i Bergen leder et nasjonalt konsortium som nå utvider Medborgerpanelet
med paneler som ikke bare måler allmennhetens, men også politikernes,
journalistenes og forvaltningens holdninger til ulike spørsmål.
– Da kan vi finne ut om den stemmer, myten om at elitene er på én planet
og folket på en annen. Jeg tror det blir
særlig viktig å utforske om informasjonen som de politiske elitene tar inn om
befolkningens interesser og verdier, har slagsider og blindsoner. Pilotstudier
indikerer at elitene er ganske bra i kontakt med befolkningen i Norge, men ikke
like bra på alle områder. Her gjenstår mye viktig arbeid før vi kan konkludere,
sier Ivarsflaten.