Mobilen stjeler søvn

Å bruke mobil, nettbrett og PC på sengen er en dårlig idé dersom du vil sove godt.

Publisert
Mobilsurfing på sengekanten henger sammen med søvnproblemer. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)
Mobilsurfing på sengekanten henger sammen med søvnproblemer. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Om søvnundersøkelsen

532 studenter fra UiB, Høyskolen i Bergen og NHH fikk spørreskjema om bruk av elektroniske medier og søvnvaner.

Cirka 75 prosent av studentene sier at de bruker mobilen før de sovner minst én gang i uken.

50 prosent sier at de bruker datamaskinen til å se film i sengen minst en gang i uken før de sovner. Det samme antallet sier at de bruker PC-en til spill og surfing i sengen.

Per uke ser studentene 106 minutter film, surfer på mobilen 64 minutter og spiller spill eller surfer på PC i 73 minutter på sengekanten. Gjennomsnittlig samlet mediebruk er 47 minutter.

Dersom du leser mailer, sjekker Facebook-likes eller surfer på nettet i sengen før du sovner, kan dette gi dårligere søvnkvalitet.

Det viser en søvnstudie fra Det psykologiske fakultet ved Universitetet i Bergen.

I studien svarte over 500 studenter om sine elektroniske medievaner før de sovnet. Over 90 prosent svarte at de minst en gang i uken surfer, ser film eller mailer på sengen før de sovner.

– Søvnstudien viser at det var en klar sammenheng mellom surfing på mobil og PC og insomni, altså søvnvansker, sier professor Ståle Pallesen.

B-mennesker surfer mest

I tillegg til søvnvansker, viser studien at elektronisk mediebruk på sengekanten påvirker andre sider ved søvnen.

B-menneskene surfet og så mer film enn A-mennesker. Jo senere døgnrytme dess mer bruk av sosiale medier i sengen.

Selv om forskerne så en sammenheng mellom elektroniske medier og søvnvansker, kan de ikke med sikkerhet si hvorfor det er slik. Men tidligere observasjoner og studier kan gi svar.

– Vi vet at lys kan påvirke biologiske mekanismer som forsinker søvn og døgnrytmen. Spennende spill eller tv-programmer kan virke oppgirende og gjøre det vanskeligere å sove, sier Pallesen, og fortsetter.

– Men det kan heller ikke utelukkes at man med søvnløshet og forsinket søvnfase fort blir liggende lenge våken i sengen om kvelden, og derfor tyr til elektroniske media som underholdning.

Forbeholdt søvn og sex

Ståle Pallesen. (Foto: Magnus Vabø)
Ståle Pallesen. (Foto: Magnus Vabø)

Pallesen sier at soverommet i det hele tatt bør være fritt for fjernsyn og datamaskiner. fordi soverommet kan forbindes med andre ting enn søvn, noe faktisk gjør det vanskeligere å sove.

Dette er noe av de samme mekanismene som er i sving når man gjenlever bestemte følelser til bestemte steder, for eksempel etter en ulykke.

Søvnforskeren anbefaler at soverommet bør være fritt for elektroniske medier som mobiltelefoner, dataspill og fjernsyn.

– Soverommet bør være forbeholdt sex og søvn, sier Pallesen.

Referanse:

Fossum m.fl: The Association Between Use of Electronic Media in Bed Before Going to Sleep and Insomnia Symptoms, Daytime Sleepiness, Morningness, and Chronotype, Behavioral Sleep Medicine, Published online: 24 Oct 2013, doi: 10.1080/15402002.2013.819468.