Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Stavanger - les mer.

Deltakerne i studien fikk lyst å reise til Paris etter VR-opplevelsen.

Nesten alle som besøkte Paris virtuelt ønsket å reise til byen på ordentlig

Virtuelle reiser kan få turismen på beina igjen. En forsker oppfordrer reiselivsbransjen til å ta i bruk VR-teknologi så fort som mulig.

– VR er et flott markedsføringsverktøy for bedrifter i alle størrelser innen turismesektoren, og bruken av det vil bli banebrytende, sier professor Huseyin Arasli ved Norsk hotellhøgskole på Universitetet i Stavanger.

Arasli er blant forskerne bak en ny studie som viser at bruk av VR-teknologi kan revolusjonere en skadelidende reiselivsindustri.

Ved å ta i bruk teknologien vil reiselystne kunne få oppleve en destinasjon før de eventuelt bestemmer seg for å dra på tur.

– Teknologien er enkel å ta i bruk, miljøvennlig og gir kjøperne et «prøv før du kjøper»-alternativ, sier Arasli.

I en virtuell verden er det lett å utforske reisemål.

Måler hva som trigger reiser

Mens sektorer som utdanning, opplæring og helse for lengst har tatt i bruk teknologien, ligger reiselivsindustrien langt etter.

– Særlig er det forsket lite på hvilke faktorer som endrer kundens holdninger og får dem til å faktisk kjøpe en reise, sier Arasli.

Sammen med forskerne Ali Yuce, Ali Ozturen og Mustafa Daskin har professoren prøvd å finne svar ved å ta i bruk Information Systems Success Model.

Dette er en modell som forklarer sammenhengene mellom kvaliteten på både informasjon, systemer og tjenester. Modellen beregner dette opp mot folks intensjoner om reising og bruk av tilbud de kan få som turister.

Deltakerne fikk økt reiselyst av VR-Paris

I studien fikk deltakerne hodemonterte VR-briller og en smarttelefon som viste dem Paris.

Uavhengig av demografiske forskjellene, som alder, kjønn, utdanningsnivå, sivilstatus og inntekt, var alle deltakerne veldig fornøyde med VR-opplevelsen. Ingen av dem hadde prøvd VR-briller før, men alle fant dem «brukervennlige» og «enkle å bruke», og de opplevde det som «brukbar» teknologi.

– Majoriteten av deltakerne svarte at opplevelsen ga dem lyst til å besøke Paris i fremtiden, sier Arasli.

Studien viste at parameterne som ble målt, påvirker folks holdninger og hvordan de velger sitt reisemål. VR gir altså en betydelig positiv innvirkning når det kommer til å påvirke deltakernes oppfatning av destinasjonene de ser i VR-brillene.

Kan oppleve forsvunne turistmål

I tillegg til markedsføring kan VR-teknologien brukes til flere formål. Blant annet gir det interesserte en unik mulighet til å oppleve turistmål som har blitt endret av masseturisme eller ikke lenger eksisterer.

– VR-teknologi kan altså være en alternativ tilnærming til besøk som vil bidra til å bevare ressursverdien, for alle interessenter på lang sikt, sier Arasli.

Også BBC har skrevet at VR kan bli et alternativ til tradisjonell reising, som følge av pandemien.

– Motiverer og påvirker folk

Koronapandemien har hatt store konsekvenser for reiselivsindustrien. Anbefalinger og påbud om å holde oss hjemme har ført til et stort fall i besøkstallene hos turiststeder, attraksjoner og museer.

Huseyin Arasli tror ikke VR-teknologien vil være en rask løsning på disse utfordringene, men han oppfordrer likevel reisebyråer til å ta teknologien i bruk allerede nå.

Slik kan reiselystne drømme seg vekk til destinasjoner de ønsker å besøke når det igjen åpnes opp for reising.

– Studien vår viser at folk blir engasjerte, motiverte og påvirket som et resultat av å virtuelt være et annet sted, sier han.

Referanse:

Ali Yuce mfl: Feeling the Service Product Closer: Triggering Visit Intention via Virtual Reality. Sustainability, 2021. Doi.org/10.3390/su12166632

Powered by Labrador CMS