- Data til barna

- Barn bør få bruke digitale verktøy i barnehagen, sier høgskolelektor.

Publisert
- Digitale verktøy bør integreres i barnehageopplegget, sier høgskolelektor. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)
- Digitale verktøy bør integreres i barnehageopplegget, sier høgskolelektor. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)

- Digitale verktøy er stimulerende og kan støtte barns utvikling, sier Nina Bølgan, høgskolelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Oslo.

- Derfor bør disse verktøyene integreres i det pedagogiske opplegget i mye større grad enn det de gjør i dag.

En del av hverdagen

Bølgan påpeker at vi lever i et samfunn hvor medier på alle kanter – og det kommer selv ikke barna unna.

- Datamaskiner, kamera og skannere har kreative og skapende muligheter. Dette kan barn lære i barnehagen.

- Og får de denne opplæringen, er de bedre rustet til å møte verktøyene i andre sammenhenger, sier Bølgan, som er aktuell med boken Du gjør bare sånn! .

Men det krever at barnehagene får utstyr og programvare, at barna får lov til å bruke det og at barnehagepersonalet får digital kompetanse.

Hav av muligheter

Datamaskiner er mangelvare i svært mange barnehager.

- Og i mange av barnehagene hvor det finnes maskiner, tror ofte de barnehageansatte at de er digitale dersom de har dataspill og noen voksne som fotograferer barna, sier Bølgan.

- Men det er et uendelig hav av mulighetene hvis man har kompetanse nok til å bruke verktøyene. Man kan komme kjempelangt med et kamera, en skanner og en datamaskin, men da må man kunne programmene på maskinen.

Sosial kontakt

Høgskolelektoren ønsker å bruke digitale verktøy hvor barn får lære å bli skapende og kreative.

- Barna kan for eksempel lære seg å lage filmer, retusjere bilder og tegninger, lage fotoalbum og andre språkstimulerende læringsmaterialer. Dessuten kan de lære mye av å ta bilder – de kan fange opp ting når de går på turer eller de kan dokumentere hverdagen med bildeserier.

Hun har tro på at det gir en verdifull sosial kontakt når barn sitter sammen i grupper og løser oppgaver foran skjermen. Barna kommenterer, viser nye ting og lærer hverandre opp.

- Det å bruke digitale verktøy handler om å være en del av livet alle vi andre lever. Derfor bør det inn i det pedagogiske opplegget i barnehagene, sier høgskolelektoren.

Krever kompetanse

Barnehageansatte er en yrkesgruppe som møter få krav om digital kompetanse.

- Men skal vi lykkes i å få digitale verktøy innen bildebehandling, skrivebehandling og lyd- og filmredigering, inn i det pedagogiske opplegget, må de barnehageansatte først få kompetanse i dette selv, sier Bølgan.

Hun tror ikke det skorter på velvilje fra de ansatte, for 85 prosent alle barnehageansatte hun har snakket med, sier at de ønsker opplæring i hvordan bruke digitale verktøy pedagogisk.

Likevel får de ikke kurs.

Bølgan tror at barnehagestyrere og eiere ofte viser motvilje til å bruke ressurser på kursing i dette.

- Barnehageledelsen i kommunen og bydelen må også se at digital opplæring er et område de har ansvar for.

Etterlyser tydelige signaler

Nina Bølgan. (Foto: Tomas Rolland)
Nina Bølgan. (Foto: Tomas Rolland)

Ifølge Bølgan ligger noe av problemet i at temaet ikke er nevnt i Kunnskapsdepartementets (KD) kompetansestrategi for barnehagesektoren.

Hun mener at KD nå må komme med tydelige signaler om at det er viktig – og at det blir rammefestet i det pedagogiske opplegget i barnehagene.

- Og når man tenker på alle pengene som har blitt sprøytet inn i skolen til både utstyr og kompetanse, så er det rart at ikke en krone går til barnehagesektoren på dette området. Særlig hvis man skal tro at barnehagen er en del av utdanningsløpet, sier pedagogen.

- Poenget for meg er at dette skal integreres naturlig som alle andre verktøy i barnehagen og brukes der det er hensiktsmessig.

Saken er produsert og finansiert av Høgskolen i Oslo - Les mer