Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høyskolen Kristiania - les mer.
Debattene som oppstår mellom kunstnere og historikere om historiske dramaserier, synes professor Siri Senje lett kan bli overfladiske og vulgære.(Foto: Jonatan Arvid Quintero)
– Det er mange flere som ser serier og filmer enn som leser bøker. Det gir oss som historiefortellere et ansvar
FORSKERPORTRETT: Professor Siri Senje forsker på biografiske dramaserier på TV som mikser både sannhet og dikting.
Hva slags sannhet søker vi når vi skildrer historiske hendelser og personer?
Hvordan kan det ha vært å være i den unge Henrik Ibsens sko? Hvordan så hans
indre verden ut?»
Dette er noen av spørsmålene professor Siri Senje skal studere fremover.
Kan ikke leve uten
fortellinger
– Dramaserien er vår tids
mest utbredte fortellerform. Vi kan ikke leve uten fortellinger. Det er den menneskelige måten å forstå livet på. Både det onde og det gode vi
opplever, sier Senje.
Hun er en av tre manusforfattere som skal jobbe med
prosjektet i tre år.
– Historier filtrert
gjennom en forfatters dikteriske fantasi frembringer en annen type kunnskap om
subjektet enn den rent faktabaserte. Det er kunnskap vi kaller affektiv eller
emosjonell, påpeker Senje.
Hun forteller at teamet også skal forske på alternativ manusutvikling og
metodikk i samarbeid med selskapet Maipo A/S.
I Norge er det kun Senje og én manusforfatter til som har en såkalt kunstnerisk doktorgrad
i filmmanus. Hun har jobbet som professor ved Westerdals Institutt for Film og
Medier ved Kristiania siden 2016 og har over 30 års erfaring både som
manusforfatter, konsulent og sceneinstruktør for teater.
Kunstnerisk utviklingsarbeid
Kunstnerisk utviklingsarbeid er en type forskning hvor sluttproduktet er et kunstnerisk arbeid. Dette sluttproduktet skal være offentlig tilgjengelig, for eksempel som en utstilling, konsert eller forestilling. Refleksjon rundt utviklingen og presentasjonen av kunstproduktet er en sentral del av forskningsarbeidet. Denne refleksjonen kan ha ulike former, men skal være relevant for kunnskapsutviklingen innen fagfeltet.
Det at dramaserien også er
blitt en viktig kilde til historisk kunnskap, byr på sine utfordringer.
Du har
sikkert lurt på det selv når du har sett serier som The Crown om Queen
Elizabeth II eller Netflixserien Vikings. Skjedde dette egentlig i virkeligheten?
Det er høy temperatur i debattene som kretser rundt det store
spørsmålet: Hva er sant og hva er diktning?
Senje og de andre forskerne har derfor en viktig
oppgave å gjøre når de skal utforske etikken og samspillet mellom
fakta og fiksjon når en historisk karakter blir gjenskapt.
Et mål for forskerteamet er å løfte den kunstneriske og etiske refleksjonen i
dette spenningsfeltet mellom fiksjon og fakta, og bidra til mer kunnskap og
bevissthet.
Tråkker i et minefelt
Senje vet at de tråkker i et slags minefelt. Det gjør
det ikke desto mer spennende. Hun er også fornøyd med at temaet de tar opp
engasjerer bredt; for hvem ser ikke på dramaserier i dag.
Siden dette dreier seg om kunstnerisk forskning, er utviklingen av et nytt
seriemanuskript den sentrale metoden i prosjektet.
Dramaserien Født til kunstner handler om ingen ringere enn dramatikeren Henrik Ibsen og hans mest
turbulente livsår. Det kunstneriske sluttproduktet består av en iscenesatt
lesning av manuskriptet og et eksperimentelt bokverk der manuskriptet utgis.
Annonse
Kan ikke endre historiske fakta
Debattene som oppstår mellom kunstnere og historikere om
historiske dramaserier, synes Senje lett kan bli overfladiske og vulgære.
Men
selv kan hun stå for en ting: Det å faktisk endre på historiske hendelser, slik
det ble gjort i serien Atlantic Crossing, om kronprinsesse
Märtha og kongefamiliens opplevelser under 2. verdenskrig, er å gå for langt.
– Her framstilles det som om kronprinsessen hadde så stor politisk innflytelse
at hun klarte å overbevise president Roosevelt om at Amerika måtte gå inn i 2.
verdenskrig. Dette er en sensasjonalistisk omskrivning av virkeligheten.
Senje har tidligere skrevet dramaserien En Udødelig Mann for NRK. Den handler om Henrik Ibsen og dekker årene fram til forfatteren var 21 år.
– Da ga jeg meg selv et regelverk: Jeg skal aldri skrive om noe som ikke kunne ha
skjedd. En har et slags faktuelt skjelett og har frihet
innenfor det. Men i likhet med min hovedperson så er jeg
forfatter. Dette er ikke dokumentar. Jeg kan ikke skrive om Ibsen på trattoria
i Roma uten å anvende dikterisk fantasi, sier hun.
Ibsen er ingen «Prince Charming»
Han som gjerne betegnes som Norges største internasjonale
kjendis, tar en stor del av Senjes tankekraft for tiden.
Men Ibsen gir henne også noen
kvaler.
– Han er ikke akkurat «Prince Charming» slik som for
eksempel Bjørnson var. Egentlig virker han ganske usympatisk. Han hadde et barn utenfor ekteskap som han
ikke tok seg av, og han kastet kone og barn ut av leiligheten for å kunne skrive, forteller hun.
Og på Circolo Scandinavo i Roma finnes det en protokoll
der en misfornøyd Ibsen har registrert en rekke klager på små bagateller i den
skandinaviske foreningens hverdagsliv.
Ble tidlig voksen
Annonse
Professor Senje ble tidlig voksen. Hun er født på Oppsal i Oslo og
vokste opp i et rekkehus tett ved Østmarka.
– Det er nå en gang slik at mange aktører på kunstfeltet
har base på Oslo vest. Selv flyttet jeg hjemmefra da jeg var 16 år mens jeg gikk
på dramalinjen på Hartvig Nissens skole. Foreldrene min var i sjokk. De var
sikre på at jeg ville komme tilbake. Men jeg ville ha «a room of my own» og
ikke dele ett rom med mine to søstre.
For å få det til å gå rundt og kunne betale den månedlige
hybelleien på 300 kroner, måtte hun vaske tre ganger i uka hos eldre på
Frogner.
Hun ble egentlig voksen før det. Hun forteller at hun ble
mobbet på barneskolen. Men det gjorde henne også mer selvstendig, og kanskje
vekket det utferdstrangen. Slik som Ibsen måtte hun ut av Norge. Her var
det for små kår.
Dro fra janteloven til «yes you can»
Senje dro til USA for å studere da hun var 19 år. Valget
falt på en «Bachelor i Theatre Arts» ved
University of Minnesota.
Det var full klaff, og hun trivdes så godt at hun ble
der i ni år fram til 1985.
I Norge var det jantelov, knapt én kafe i hele
Oslo og få utdanningsmuligheter innen film og teater.
– Den amerikanske ånden var litt som klisjeen tilsier det.
Den var dynamisk og energisk, veldig «yes, you can!»
Hun sier hun skjønner seg på hvordan det måtte
være for Ibsen å leve på sultegrensen.
– Det var egentlig helt utrolig at jeg klarte meg. Jeg
fikk ikke noe som helst i lån eller studiestøtte. I tillegg måtte jeg betale
skolepenger.
Strikket gensere og solgte blodplasma
Annonse
Hun leide et rom uten kjøkken og satte en stor parentes
rundt et sunt og næringsrikt kosthold for en stund.
– Jeg jobbet på bar illegalt om natta, solgte blodplasma
og strikket gensere.
Men så skulle det snu. Det amerikanske systemet premierer de flinke og etter
hvert fikk Senje stipender som dekket skolepengene. Da hun begynte på
mastergraden, fikk hun jobbe som vitenskapelig assistent.
Hun er redd det Amerika hun ble kjent med på 1970- og 1980-tallet ikke finnes lenger. Det ga
en følelse av frihet og at alt er mulig. Oslo
på sin side har vokst ut av janteloven og sin tidligere provinsielle form.
Så i dag kan hun ikke tenke seg en bedre by og et bedre
land å bo i.
Historiefortellere har et ansvar
Men hvorfor nettopp Henrik Ibsen?
Senjes interesse for
dikteren ble vekket allerede på videregående skole. Der formidlet skuespiller og
dramalærer Maja Lise Rønneberg Ibsens Gjengangere til 16-åringene på
dramalinja med glødende engasjement.
Senje beskriver Ibsen som en stor og nådeløs
menneskekjenner. Hans karakterer har en dybde og en kompleksitet som overgår
det meste. Så kalte han seg også «portrettmaler» og benektet ethvert politisk
engasjement, for eksempel i kvinnesaken.
Engasjementet hennes for å forske på det biografiske
seriedramaet bunner også i samfunnsansvar.
– I dag er film og serier det mest utbredte mediet vi har
for å formidle historie til mennesker. Det er mange flere som ser serier og
filmer enn som leser bøker. Det gir oss som historiefortellere et ansvar, sier
Senje.