Annonse
Å lære kinesisk kan gi hjernen store fordeler. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Språk kan brukes som hjernetrim

Å lære et nytt språk er som styrketrening for hjernen, mener forskere

Publisert

Nå som vintersesongen har inntatt Norge, kan det friste lite med en joggetur i regnværet. Da er det kanskje bedre med en treningstime for hjernen?

I så fall kan det å lære seg et nytt språk være en ypperlig treningsform for de små grå, ifølge en gruppe forskere.

- Akkurat som fysisk trening: jo mer du bruker spesifikke områder av hjernen din, jo større og sterkere blir den, sier Ping Li i en pressemelding. Li har forsket på hvilke effekter språkundervisning har på hjernen.

Før og etter

Ved å følge en gruppe forsøkspersoner over en periode på seks uker, dokumenterte Li effekten et nytt språk hadde på hjernen. Resultatet er nylig publisert i Journal of Neurolinguistics.

Deltakerne, som alle hadde engelsk som morsmål, skulle lære seg kinesisk vokabular. For å kunne vise eventuell effekt, måtte alle forsøkspersonene gjennomgå fMRI-scanning av hjernen - både før og etter prosjektet.

De som hadde lært mest, viste tydelige forandringer. Hjernen hadde blitt mer effektiv, ved at de ulike hjernedelene kommuniserte raskere med hverandre. De som ikke hadde lykkes like godt i læringen, hadde derimot ingen store forandringer.

Men forskerne merket seg også at de som lærte best, hadde mer effektive hjerner fra før av. Noe som kan forklare hvorfor læreprosessen var enklere.

Hjernen kan forandres

Li tror dette er ytterligere bevis for at hjernen kan endres med ulike øvelser, uavhengig av alder.

- Et veldig interessant funn, er at i motsetning til tidligere studier, viser det seg at hjernen er mye mer fleksibel enn vi trodde, sier Li.

Det kan være gode nyheter for flere. 

- Vi kan fortsatt se anatomiske forandringer i hjernen, noe som er svært oppmuntrende nyheter for aldring. Å lære seg et nytt språk kan gjøre aldring enklere, tror Li.

Referanse:

Yang, J. (et.al) Neural changes underlying successful second language word learning: An fMRI study. Journal of Neurolinguistics (2014)

Powered by Labrador CMS