Ved å studere MR-bilder, kan forskere forstå mer om hvordan hjernen fungerer.
(Foto: Sergey Nivens/Shutterstock/NTB)
Nå vet forskerne mer om hvordan hjernen utvikler seg i barne- og ungdomstiden
Noen deler av hjernen er påvirkelige lenger enn andre, tyder ny studie på.
På samme måte som at kroppen
utvikler seg når vi vokser opp, utvikler også hjernen seg. I barndommen er
hjernen mer plastisk, som betyr formbar.
En mer plastisk hjerne er altså
mer utsatt for påvirkning. Denne påvirkningen kan være biologiske signaler eller eksterne faktorer.
Etter hvert som vi blir eldre og
hjernen blir mer utviklet, reduseres plastisiteten.
I en ny studie har en gruppe forskere
funnet ut når plastisiteten reduseres i de forskjellige delene av hjernen.
Det viser seg at det skjer på forskjellige tidspunkter i
ulike deler av hjernen.
Studien er publisert i tidsskriftet
Nature
Neuroscience.
Mangel på kunnskap
Psykologiprofessor Lars Tjelta
Westlye forklarer til forskning.no at vi er helt avhengige av at hjernen er
formbar og sensitiv for omgivelsene for at vi skal kunne utvikle og lære nye
kunnskaper og ferdigheter.
Samtidig påpeker han at
nevroplastisitet er et forskningsfelt hvor det fremdeles mangler mye kunnskap.
Westlye leder prosjektet BRAINMINT
ved Universitetet i Oslo (UiO), som handler om hjernefunksjon og mental helse i livets overgangsfaser.
Reduksjonen skjer på
forskjellige tidspunkter
Ved å analysere MR-bilder fra mer
enn 1.000 barn og unge, fant forskerne ut at reduksjonen i plastisitet skjer
tidligst i de sansemotoriske delene av hjernen. Her skjer reduksjonen allerede
i tidlig barndom.
De sansemotoriske delene av hjernen
behandler informasjon knyttet til syn, hørsel, bevegelser og andre signaler fra
sanseapparatet, forklarer Westlye.
Ifølge forskerne viser deres funn
at de assosiative delene av hjernen forblir plastiske fram til midten av
ungdomstiden. Først da starter reduksjonen i plastisitet her.
Hva er MR?
En MR-undersøkelse, eller en magnetresonansundersøkelse, er en måte å få bilder av innsiden av kroppen på.
Det brukes ikke røntgenstråler, men isteden en kraftig magnet.
Forskerne bak studien brukte noe som kalles funksjonell MR. Da målte de oksygenopptaket i blodet i hjernen. Lars Tjelta Westlye forklarer at det gir et indirekte signal på hjernens aktivitet.
Forskerne har brukt en tverrsnittstudie. Da sammenligner de data samlet inn på ett bestemt tidspunkt.
– Det blir viktig å følge på resultatene i longitudinelle studier, hvor de samme deltakerne følges opp over tid, sier Westlye.
Kilde: Store Norske Leksikon
De assosiative delene av hjernen er
involvert i dypere tenkning, problemløsing og sosial læring. Westlye forteller
at de viktigste oppgavene i disse delene av hjernen er å sammenkoble, behandle
og integrere informasjon fra ulike deler av hjernen.
Viktig for å forstå hjerneutvikling
Studiens funn tyder altså på at de
delene av hjernen som står for sosiale og emosjonelle funksjoner, er spesielt
formbare og påvirkelige i tidlig ungdomstid. Disse delene av hjernen er viktige
for kognitiv utvikling og sosial interaksjon.
Forskerne mener at å avdekke
hvordan hjernens plastisitet utvikler seg, har følger for hvordan man kan
forstå sunn hjerneutvikling.
Innsikt i denne utviklingen kan
bedre forståelsen av hvordan det man opplever og miljøet man lever i under
oppveksten, påvirker endringer i hjernen.
Dette kan bidra til å skape ny
kunnskap om hvordan man kan hjelpe barn og unge på en best mulig måte, tilpasset
hvilket stadium hjernens utvikling er på.
Kan påvirkes
Antagelser om at hjernen er mer
formbar i visse perioder av livet, har ført til viktig kunnskap om såkalte
sensitive perioder, hvor hjernen og individet er mer mottagelig for stimuli eller
erfaringer. Det forklarer Lars Tjelta Westlye.
– Her nevnes ofte språkutvikling
som et eksempel, hvor både forskning og praktisk erfaring tilsier at tidlig
eksponering og praksis er viktig for læring.
Samtidig har hjernens formbarhet og
sensitivitet for omgivelsene en bakside.
– For eksempel kan eksponering for
traumatiske hendelser eller omsorgssvikt ha særlig stor påvirkning på en hjerne
i utvikling. Det kan i noen tilfeller påvirke videre utvikling av kognitive
funksjoner og psykisk helse, forklarer Westlye.
Han forteller at i
forskningsprosjektene han er involvert i, prøver de å finne ut mer om hva som påvirker hjernens plastisitet i ulike deler av livet. De prøver også å forstå hvordan dette påvirker hjernens funksjon og folks psykiske helse senere i
livet.
– Dette er viktig for å øke
kunnskapen om risikofaktorer for psykiske lidelser, men er også veldig
spennende grunnforskning i skjæringspunktet mellom biologi og psykologi, hvor
våre gener møter omgivelsene.
Referanse:
Sydnor, Valerie J. mfl.: Intrinsic activity development unfolds along a sensorimotor–association cortical axis in youth (2023)