Mange tenker på storslagne templer og pyramider når de hører om mayafolkene. Men en ny, amerikansk studie tyder på at de var kreative ikke bare med bygningene sine.

Mayaene var tidlig ute med rensing av vann, ifølge nye funn

For mayasivilisasjonen var vann en dyrebar eliksir som ikke fantes i evige mengder. En ny studie tyder på at de var tidlig ute med å rense vannet - og på den måten unngikk mayaene diverse sykdommer, tror forskerne.

Vannet flommer ut av springen i en tilsynelatende evig strøm for de fleste nordmenn.

Og vi er bortskjemte med at vannet stort sett alltid er rent og trygt, fordi smarte folk gjennom tidene har funnet ut hvordan det kan renses på best mulig måte.

Historien om disse smarte folkene starter langt tilbake i tid. Nå skriver forskere i en ny studie, publisert i tidsskriftet Nature, at mayaene hadde renseanlegg for 2000 år siden.

Årtuseners forsprang

– Mange ser på amerikanske urfolk som om de ikke hadde de samme musklene som ingeniører og teknologiske oppfinnere som man hadde på steder som Hellas, Roma, India og Kina. Men når det kommer til behandling av vann, hadde mayaene årtuseners forsprang, sier antropologiprofessor Kenneth Barnett Tankersley i en pressemelding. Han er hovedforsker bak den nye studien.

Og antakeligvis hadde mayaene denne kunnskapen fordi de måtte ta godt hånd om det dyrebare vannet. Det var livsviktig å både finne og lagre rent vann, fordi områdene hadde tørke store deler av året.

En gruppe antropologer, geografer og biologer fra University of Cincinnati i USA mener å ha funnet bevis for et eldgammelt og imponerende gjennomtenkt rensesystem i nasjonalparken Tikal i dagens Guatemala.

Renset på vei inn i reservoaret

Filtreringssystemet skal ha vært anlagt i forbindelse med et større vannreservoar, som var en viktig drikkevannskilde for mayafolkene i det som nå er det nordlige Guatemala.

Forskerne tror rensesystemet lå i innløpet til reservoaret. Når det endelig ble regn, uvær og flom, strømmet nytt vann gjennom filteret og inn i reservoaret.

En spesiell type sand skal ha vært nøkkelen til rensing av vannet.

– Det var antakelig gjennom nøye, empirisk observasjon at de gamle mayaene så at dette materialet var assosiert med rent vann, og derfor la ned en innsats for å transportere det, forklarer medforsker Nicholas Dunning i pressemeldingen.

Folkene i byen Tikal hadde med andre ord ikke sanden i umiddelbar nærhet. Ved hjelp av røntgenmålinger har forskerne funnet ut at den stammer fra et sted nesten tre mil nordøst for Tikal.

Sand med kvarts og zeolitt

Den spesielle sanden som ble brukt i det eldgamle renseanlegget inneholdt kvarts og zeolitt, viste forskernes prøver. Sistnevnte er en krystallisk forbindelse av silisium og aluminium, og skal ha vært en effektiv sil for molekyler i mayaenes renseanlegg.

I Tikal ble zeolitt ble funnet bare i dette ene vannreservoaret.

Forskerne bak studien skriver at de tror filtreringssystemet har beskyttet mayaene mot cyanobakterier, skadelige mikrober, tungmetaller og diverse giftstoffer som ellers ville gjort folk syke.

Zeolitt fortsatt brukes til rensing av vann, ifølge Store Norske Leksikon. Og skal vi tro de amerikanske forskerne, ville maya-metoden for filtrering vært effektiv den dag i dag.

Gikk til grunne på grunn av tørke?

Mayasamfunnet fikk seg en knekk mellom år 800 og 900. Forskere har hatt ulike teorier om hvorfor.

En av teoriene går ut på at maya-samfunnet kollapset som følge av tørke.

Mye tyder på at årene med alvorlige nedgangstider for maya-befolkningen var ekstremt tørre. Det kan du lese mer om i en forskning.no-artikkel fra 2018.

Tankersley, Kenneth Barnett., Dunning, Nicholas P., Carr, Christopher., Lentz, David., Scarborough, Vernon L. (2020). Zeolite water purification at Tikal, an ancient Maya city in Guatemala. Nature.