Da Norsk Tipping ringte kundene som hadde tapt mest, opplevde de at mange ikke var klar over mye penger de faktisk hadde tapt.

(Foto: Heiko Junge / Scanpix)
Da Norsk Tipping ringte kundene som hadde tapt mest, opplevde de at mange ikke var klar over mye penger de faktisk hadde tapt. (Foto: Heiko Junge / Scanpix)

Gamblere spilte og tapte mindre etter at Norsk Tipping tok kontakt

Direkte kontakt med de som spiller mye kan ha stor betydning for hvor mye de taper, viser ny studie.

Publisert

Jakob Jonsson fra Stockholms Universitet forsker på spilleavhengighet og er mannen bak den nye studien. Formålet var å undersøke effekten av å gi de som spiller mye personlig tilbakemelding på spillevanene deres, ifølge en pressemelding fra universitetet.

3000 av Norsk Tipping-spillerne som hadde tapt mest det siste året før datainnsamlingen ble tilfeldig valgt ut til studien. Deltakerne hadde i gjennomsnitt tapt 1720 kroner per uke. Datainnsamlingen varte fra februar til juni 2017.

De spilte stort sett raske spill som odds- og kasinospill.

En tredjedel av dem ble ringt opp av Norsk Tipping, den andre delen ble kontaktet via brev og den siste delen fungerte som en kontrollgruppe, og ble ikke kontaktet. De som ble kontaktet på telefon ble spurt om de visste hvor mye de hadde tapt og om de ville vite hvor mye det faktisk var.

Brevene som ble sendt ut inneholdt i stor grad det samme som telefonsamtalene. Resultatet etter 12 måneder var at kontrollgruppen hadde tapt 7 prosent mindre, brevgruppen reduserte tapene med 13 prosent og de som ble kontaktet på telefon tapte 30 prosent mindre enn de gjorde i perioden før de ble kontaktet.

Overraskede spillere

Da Norsk Tipping ringte kundene som hadde tapt mest, opplevde de at mange ikke var klar over mye penger de faktisk hadde tapt.

Jakob Jonsson forsker på spillavhengighet ved Stockholms universitet. Han er overrasket over hvor stor effekt det hadde å kontakte kundene. (Foto: Stockholms Universitet)
Jakob Jonsson forsker på spillavhengighet ved Stockholms universitet. Han er overrasket over hvor stor effekt det hadde å kontakte kundene. (Foto: Stockholms Universitet)

– Vi spør om kunden selv har et estimat for hvor mye penger de har brukt, og opplyser deretter om det faktiske tapet. Vi har erfart at mange kunder undervurderte hvor mye penger de hadde tapt, og for disse ble det en vekker å få høre det faktiske tapet, skriver rådgiver for ansvarlig spill i Norsk Tipping, Tanja Sveen i en e- post til forskning.no.

Mange av kundene ble overrasket og en del ble sjokkert over tapene sine.

– Litt ut i samtalen kom det gjerne fram at de har hatt en dårlig magefølelse, men at de har skjøvet denne unna. Mange av dem har ut i samtalen uttrykt lettelse over at fakta kommer på bordet, forteller Sveen.

Jonsson tror det er tøft for kundene å vite hvor mye de faktisk har tapt.

– Men samtidig er det bra for dem å vite at slik ser virkeligheten ut, sier Jonsson.

Overrasket forsker

Noe som overrasket han var spillernes reaksjon da Norsk Tipping ringte dem.

– Jeg trodde flere skulle bli sure. Men jeg tror at de fra Norsk Tipping som ringte kundene har gjennomført veldig gode samtaler. De har brukt en myk metodikk som har gjort at det har fungert så bra.

Et annet overraskelsesmoment for Jonsson var resultatet av studien.

– Jeg ble positivt overrasket over styrken i effekten. Det var litt overraskende at brev også hadde en ganske god effekt, den var bedre enn jeg hadde trodd.

Grunnen til at Jonsson valgte å ta med kontakt via brev i studien var fordi han ville se om et alternativ til telefonsamtaler hadde en effekt.

– Brev er mer ren feedback og tips om hva de kan gjøre. Det savner mer motiverende innslag, som telefonkontakten gjør. Telefonsamtalen kan arbeide mer med å motivere folk, for eksempel si om hvis de skal sette en grense på et beløp, så er det som de skulle spart så mye penger, forteller han.

Selv om flere spilte mindre etter å ha blitt kontaktet, trodde Jonsson at flere skulle slutte å spille.

– Det er ingen forskjell mellom gruppene i studien. Det er stadig over 90 prosent som fortsatt er kunder. Jeg hadde tro på at flere skulle slutte.

Spilleproblemer varer ofte hele livet

Hans Jørgen Weihe er professor i sosialt arbeid ved Høgskolen i Innlandet og har også skrevet en bok om spillavhengighet. Han mener forskningen til Jonsson er viktig. Likevel mener han at det er problematisk at spilleproblemer ofte er livslange.

– En utfordring er at noen kan ha tilbakefall til spilleproblemene etter lang tid. Vi må regne med at noen kan få livslange problemer.

– Jeg har full tillit til forskningsresultatene, men det er en utfordring at vi trenger å se spilleproblemene over lengre tid, fortsetter han.

Han mener metoden som ble brukt i forskningen er en god metode, og at det gjør at kundene blir konfrontert med spillingen sin.

– For noen vil det være en øyeåppner og vil kunne føre til at de endrer mønsteret. Selv om det ikke gjelder alle, så er det et verdifullt tiltak for å få redusert spillingen.

Har satt en maksgrense for tap

Norsk Tipping har også satt i gang andre tiltak for kundene. Kunder må sette en personlig tapsgrense før de kan spille, og maksgrensen for tap per måned er på 20 000 kroner. Når kundene logger seg inn får de en oversikt over hvor mye de har tapt den siste uken, måneden og året.

Tanja Sveen er rådgiver for ansvarlig spill i Norsk Tipping. Hun forteller at mange kunder ble overrasket da de fikk vite hvor mye de hadde tapt. (Foto: Norsk Tipping.)
Tanja Sveen er rådgiver for ansvarlig spill i Norsk Tipping. Hun forteller at mange kunder ble overrasket da de fikk vite hvor mye de hadde tapt. (Foto: Norsk Tipping.)

Weihe mener beløpsgrensen er viktig, men sier at 20 000 kroner hver måned er mye penger og kan skape problemer for folk.

– For svært mange vil det føre til at de kommer i et betydelig økonomisk uføre. Det er også en utfordring at en del kanskje holder skjult at de holder på med spill på andre kanaler.

Forskningsprosjektet gjorde også at Norsk Tipping har innført samtaler som et fast tiltak for å forebygge spilleproblemer. Sveen forteller at erfaringene fra dette er positive.

– De fleste kundene er positive til at vi tar kontakt, og det har vært stor interesse for tiltaket fra interessenter innenfor spilleavhengighetsområdet. Det som er gledelig, er å se at flere andre spillselskaper allerede er i gang med eller holder på å starte opp med å kontakte kunder som spiller på en risikofylt måte, forteller Sveen.

Jonsson håper at andre spillselskaper begynner med det samme.

– Jeg håper at flere spillselskaper gjennomfører samtaler og at de følger ordentlig med på hvordan det går med kundene.

Referanse:

Jakob Jonsson: Preventing problem gambling: Focus on overconsumption, Stockholm University, 2019