En notis fra Universitetet i Agder - les mer.

Det blir flere og flere elbiler. Hva skal vi gjøre med de brukte batteriene? (Foto: Scharfsinn / Shutterstock / NTB scanpix).
Det blir flere og flere elbiler. Hva skal vi gjøre med de brukte batteriene? (Foto: Scharfsinn / Shutterstock / NTB scanpix).

BATMAN skal redde elbil-batterier

Publisert

Antallet elbiler vokser stadig i Norge, og med dem følger en økende mengde elbil-batterier. Nå skal forskere fra Universitetet i Agder se på hvordan vi kan resirkulere dem.

– Norge er et av de første landene som vil oppleve veldig mange brukte elbil-batterier. Vi vil se på hva som er den beste måten å resirkulere dem på, slik at vi kan holde materialene som benyttes i Norge, og benytte oss av dem videre, sier førsteamanuensis Magnus Hellström.

Han er leder for en av flere arbeidsgrupper i BATMAN-prosjektet, som er et samarbeid mellom flere store bedrifter og institusjoner i Norge. Den tradisjonelle Batman håndterer kriminelle, men BATMAN skal se på håndtering av batterier. Eller BATtery MANagement, som det heter på engelsk.

I dag blir elbil-batterier i Norge sendt til demontering og eksportert til gjenvinning.

Kobolt er et av metallene i batteriene, og mesteparten av kobolten i verden i dag kommer fra gruver i Kongo. Gruvedrift i Kongo er omstridt, og vilkårene for gruvearbeiderne er elendige. Dødsfall, barnearbeid, forurensning og ødeleggelse av landområder er bare noen av konsekvensene gruvedriften får.

Ved å resirkulere batteriene kan vi holde kobolten i Norge, og unngå å bidra til en uetisk gruvedrift. De fleste bilprodusenter i verden i dag er klar over problemstillingen, og er med i Responsible Cobolt Initiative.

– Vi må se på verdikjeden batteriene går igjennom. I dag finnes det verdikjeder for dette i land som Tyskland, Sveits og Polen, og vi vil gjerne få til en god verdikjede også i Norge. Mye kan gjøres med reguleringer, men det må også gi kommersiell mening å drive med dette for å få bedriftene i Norge med, sier Benedikte Wrålsen, som skriver doktorgrad om prosjektet.

Les mer om prosjektet på Universitetet i Agder sine nettsider.

Saken ble oppdatert 26.06.19