null (Foto: Espen Braata, NTB scanpix)

Vi blir oftest solbrent når vi ikke soler oss

Selv om nordmenn ofte drar til Syden for å bli brune, er det sola her hjemme som gir den største dosen ultrafiolett stråling. Og det er når vi ikke soler oss at vi blir oftest solbrent.

Norge er et av landene i verden med høyest forekomst av hudkreft. Årsaken antas å være solingsvanene våre.

Vi er mer utendørs enn i mange andre europeiske land, og vi reiser ofte til solrike strøk der den ultrafiolette strålingen (UV) er mer intens enn her hjemme. Men vi får mest UV-stråling fra sola når vi er i Norge.

– Her hjemme blir folk faktisk oftere solbrent når de ikke er ute for å sole seg, men kanskje bare skal jobbe litt i hagen eller dra en tur på fjorden, sier forsker Lill Tove Nilsen i Statens strålevern.

Sammen med kollegaer har hun skrevet rapporten UV-eksponering av den norske befolkningen. Fra sol og solarier. Rapporten oppsummerer det vi i dag vet om befolkningens eksponering for UV-stråling.

Det er hentet inn data fra ulike spørreundersøkelser om nordmenns solvaner, bosteds- og feriemønster. Dette er kombinert med kunnskap om UV-nivået i Norge, i Syden og i solarier og resultater fra vitenskapelige publikasjoner om folks UV-eksponering.

UV-stråling fra sola er elektromagnetisk stråling av samme type som synlig lys, men med høyere energi og kortere bølgelengder, noe som gjør at vi ikke kan se strålingen.

Illustrasjonen viser de årlige dosebidragene for UV-stråling fra sol og solarier til befolkningen, gitt i kilojoule per kvadratmeter. (Foto: (Illustrasjon: Statens Strålevern))

Unge mest utsatt

Ifølge rapporten er vi særlig mye ute når det er fint vær på våren, sommeren og høsten. Det er også da UV-strålingen fra sola er mest intens. Folk som bor på Sørlandet er mer eksponert enn resten av befolkningen fordi UV-strålingen er mer intens her enn lenger nord. Sørlendingene tilbringer også mer tid utendørs.

– Unge får de høyeste stråledosene fordi de soler seg mer enn befolkningen ellers, både ute og i solarium. De reiser også oftere på sydenferie, sier forsker Nilsen.

Menn er mer ute og dermed mer eksponert for strålingen enn kvinner, men kvinner går oftere i solarium enn menn.

Solarium som sydensola

Ifølge rapporten har rundt tre av fire nordmenn har vært på sydenferie minst én gang i løpet av siste treårsperiode, og andelen som drar hvert år, stiger.

Sydenreisene og bruk av solarium øker UV-eksponeringen vår betraktelig. Hver sydenferie utgjør 50–80 prosent av den årlige dosen vi får fra sola hjemme i Norge, mens de som tar solarium, i gjennomsnitt øker UV-eksponeringen med 20–35 prosent.

Sola kan være dobbelt så intens i Syden sammenlignet med her hjemme, og risikoen for å bli brent er derfor i utgangspunktet større når vi er på sydenferie. Likevel blir vi oftest solbrent her hjemme.

– Forklaringen på det er at vi er blitt flinkere til å ta hensyn til den sterke sola i sydlige strøk. Nesten alle bruker solkrem i Syden, men hjemme ser det ut til av vi glemmer at sola faktisk er sterk nok til at vi også kan bli solbrente her, sier forskeren.

Omtrent hver femte nordmann bruker solarium minst en gang i året. Et norsk solarium er like intenst som sydensola midt på dagen. Lys, nordisk hud er spesielt utsatt for skader forårsaket av slik intens UV-stråling. Forsker påpeker også at vi som regel soler hele kroppen samtidig når vi er i et solarium. Når vi er ute i sola, eksponerer vi maks 15–50 prosent av kroppen.

– Mye og intens soling og mange solforbrenninger gjør oss mer utsatt for å få hudkreft senere i livet, sier Nilsen

Ta pauser fra sola

UV-stråling kan føre til skade gjennom kjemiske reaksjoner i huden. Den mest alvorlige skadelige effekten er økt risiko for hudkreft, inklusive føflekkreft.

Andre typer skader som forårsakes av UV er grå stær, solbrenthet, snøblindhet, soleksem, rynker eller tidlig aldring av huden. Lys, nordisk hud blir lett solbrent, og solbrenthet øker risikoen for blant annet å utvikle hudkreft.

– Vi trenger sol for å ha en god helse, men for mye UV gir ekstra tilfeller av hudkreft. Hver enkelt av oss kan enkelt redusere UV-eksponeringen ved å begrense tiden vi er i sola eller i solariet. Når sola er som sterkest midt på dagen, bør du ta én eller flere pauser fra sola ved å gå i skyggen eller være innendørs, sier Nilsen.

Hun råder oss også til å dekke huden med klær, bruke solkrem på ubeskyttet hud og bruke solbriller.

Statens strålevern. UV-eksponering av den norske befolkningen. Fra sol og solarier. Rapport 2015/7