Annonse
På Reto Brukt Bjølsen er kopper, glass og andre varer pent stilt opp i hyller. Kundene får god oversikt over hva som er til salgs. Men det er ikke alltid en fordel, ifølge en ny studie fra USA.

Liker du loppemarkeder og bruktbutikker? Dette får deg til å handle

Noen liker å rote gjennom hauger og kasser. Andre foretrekker ryddige utstillinger. Men det er ikke rot eller orden som får oss til å dra kortet.

Publisert

Det er stor forskjell på hvordan varene er organisert på bruktmarkedene.

På Reto Brukt Bjølsen i Oslo står varene utstilt i hyller. Det er lett å få oversikt over glass, servise, vaser og bilder.

Butikken drives av stiftelsen Reto, som også har butikk i Spydeberg i Østfold. På lagersalget der ligger varene i kasser som kundene selv må lete i.

På loppemarkedene råder ofte kaoset, selv om det har blitt vanlig med egen avdeling for pent utstilte finlopper.

Forskere har nå undersøkt hva rot og orden gjør med salget og hva som får oss til å handle brukt.

Rot gir oss håp, men også usikkerhet

Deltakerne i den amerikanske studien vurderte verdien på brukte gjenstander og sjansen for at de ville kjøpe dem.

I en butikk måtte de selv lete gjennom varene for å finne noe de likte, i en annen fikk de i oppdrag å kjøpe en bestemt gjenstand. I en bruktbutikk fikk de bytterett, i en annen hadde selgerne ulik kunnskap om varene.

Rot gir kundene håp om å finne skjulte skatter, ifølge studien. Kanskje det ligger et designerplagg nederst i kleshaugen?

Men rotete butikker gjør oss også usikre.

Vi vil vite mer

Rot øker følelsen vår av risiko - kommer vi nå til å kjøpe noe med dårlig kvalitet? Det senker lysten til å handle. Troen på at vi kan gjøre et varp, øker kjøpslysten vår.

Rot og skattehåp nuller ut hverandre, ifølge studien.

Når deltakerne i studien fikk mulighet til å bytte varen, ble det enklere å handle.

Det som virkelig gjorde en forskjell på salget, var når selgerne hadde kunnskap om varene.

Kundene vil vite hvor fatet og stolen kommer fra. Vi er nysgjerrige på det gamle skapets historie.

Kunnskap gjør susen

Når selgerne kunne fortelle hvor de har fått varen fra, hvem og hvor det var produsert, så økte salget.

Kunnskapsrike selgere gir kundene tro på varene er nøye valgt ut. Vi blir ikke så redde for dårlig kvalitet. Vi får større håp om at vi kan gjøre et kupp.

– Speilet kommer fra en enebolig i Ski, men det er ikke så gammelt som det ser ut som, forteller Tom Savland i Reto Brukt Bjølsen. Butikken drives av den kristne stiftelsen Reto som driver med rehabilitering av rusavhengige. Savland har selv vært rusmisbruker, men har nå vært rusfri i 12 år og jobber som frivillig i butikken.

På Reto Brukt Bjølsen er flertallet av kundene kvinner fra 30 år og oppover.

– Mange er opptatt av merker og design. De vil vite hvem som har produsert serviset eller malt bildet, sier Tom Savland.

Noen er opptatt av å gjøre et kupp, som de kanskje skal selge videre.

Selger mest

Savland forteller at de har en medarbeider som har jobbet i butikken i mange år.

– Han har kunnskap om hver enkelt ting, og han selger også mest, sier Savland.

Selv har han jobbet der i to år.

– Nå kjenner jeg til mange av tingene her. Hvis ikke, ber jeg dem vente og ringer veteranen vår, sier Savland.

De amerikanske forskerne har også noen råd til de som driver med gjenbrukssalg.

Det lønner seg å gi butikken et navn som hinter om skjulte skatter.

Det kan også være lønnsomt å selge mysteriebokser, der kundene først får se varene etter kjøpet. Det appellerer til dem som er på skattejakt, ifølge studien.

Referanse:

Gretchen R. Ross m.fl.: Disorder in secondhand retail spaces: The countervailing forces of hidden treasure and risk. Journal of Retailing, mars 2023. Sammendrag.

Få med deg ny forskning

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

Du kan velge mellom daglig eller ukentlig oppdatering.

Powered by Labrador CMS