Fretex er størst i Norge på salg av brukte klær.

Hvis du kjøper brukte klær, er du trolig mer stilbevisst

Hensynet til miljøet var ikke den viktigste grunnen til å kjøpe brukte klær blant deltakerne i en ny studie.

På Grünerløkka i Oslo finner du interessante plagg fra svunne årtier utstilt i butikkvinduene. 1960-tallet er tilbake. Det er 1970-, 1980- og 1990-tallet også.

Brukt-trenden gjelder ikke bare i Oslo. Den er på vei opp i flere land.

I 2019 økte salget av brukte klær i USA 21 ganger så mye som klesmarkedet ellers, ifølge en artikkel på nettstedet The Conversation.

Den norske, app-baserte markedsplassen Tise passerte 2 millioner brukere i 2020, ifølge Dagens Næringsliv. Brukerne er fordelt på flere land.

Mer stilbevisste?

En ny studie gjort av forskere fra University of Tasmania i Australia viser at kjøperne av brukte klær er mer bevisste på klesstil.

Studien er publisert i tidsskriftet Journal of Retailing and Consumer Services.

Forskerne fant ut at det å kjøpe brukt er tettere koblet til å være stilbevisst enn å være miljøbevisst

Forskjell på mote og stil

Forskerne definerer mote og stil på helt forskjellige måter. Mote handler om hva som er det nyeste på markedet. Stil handler om at klærne dine beskriver identiteten din over tid.

Folk som er ute etter siste mote, er vant til fast fashion. Det er at store mengder klær blir produsert til lav pris, som fører til restlagre og avfallsproblemer.

Fokuset på de skadelige miljøaspektene ved såkalt fast fashion har vært i vinden de siste årene.

– Dagens klesproduksjon foregår globalt. Noen få firmaer i verden dominerer denne industrien og produserer altfor mange klær, mye mer enn det faktiske behovet, forklarte klesforsker Ingun Grimstad Klepp i en artikkel fra Norges forskningsråd, publisert på forskning.no.

Men hva er det som får folk til å kjøpe brukt fremfor nytt? Er det nettopp fordi verden har nok klær?

Uttrykker seg gjennom klær

I den nye studien spurte forskerne mer enn 500 australske kvinner. Forskerne undersøkte hvor pris- og miljøbevisste de var, om de var opptatt av materielle goder, mote og stil og om de var nostalgiske.

Noen svarte at de kjøpte brukte klær på grunn av prisen eller miljøet. Men oftere fant forskerne en sammenheng hos kvinnene mellom å være stilbevisst og å kjøpe brukt.

– En stilbevisst person uttrykker seg gjennom klær. Disse forbrukerne vil ha klær som passer deres personlige stil og verdier. De ser etter autentiske og originale plagg - og unngår det som er mest vanlig, skriver forskerne i The Conversation.

Klesforsker Ingun Grimstad Klepp peker også på at det ikke handler om prisen på de brukte klærne. Hun sier til Dagsavisen at det er lettere for folk med god råd å kle seg i gamle plagg. Det handler ikke bare om økonomi, men fattigdom er skamfullt, særlig når det gjelder utseende, sier hun.

Referanse:

Evans, Freya., Grimmer, Louise og Grimmer, Martin. (2022). Consumer orientations of secondhand fashion shoppers: The role of shopping frequency and store type. Journal of Retailing and Consumer Services.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS