Flere har benyttet pandemien til å rydde i hyller og skap og få ekstrainntekt.(Foto: Anne Lise Stranden)
Bruktkjøp har skutt fart under koronapandemien
Sirkulærøkonomien har økt kraftig siden april i fjor. – Det skyldes tre samtidige endringer. Mange etablerte bedrifter har ikke fulgt med på kunders nye behov, sier NHH-professor.
Det har blitt mer populært blant nordmenn å kjøpe brukte bøker, møbler og sportsutstyr under korona-pandemien. Og å leie hytte, bil, båt og campingvogn.
Det er også blitt mer utbredt å låne og leie ut ting vi bare trenger en sjelden gang, fremfor å kjøpe. Kjøp og salg av brukte klær er blitt akseptabelt, særlig blant yngre kvinner , og det høres jo unektelig mer elegant ut med vintage enn brukt.
Den norske appen Tise tilbyr salg av brukte klær og interiørartikler. De har 100 000 aktive brukere hver dag.
Alt dette skyldes ikke bare pandemien, men at tre endringer har skjedd samtidig, mener professor i strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen.
Økt fokus på bærekraft, korona og digitale løsninger
- Her er det tre ting som foregår parallelt: covid-19, økt fokus på bærekraft bundet sammen av digitale løsninger, kommenterer han i en e-post til forskning.no.
Covid-19 har gjort en rekke inngrep i våre liv, blant annet låst mange av oss mer til hjemmet på dagtid i forbindelse med hjemmekontor. I fritiden har vi i tillegg fått hindringer i reise- og bevegelsesfrihet, påpeker han.
Maxbo og annen byggevarehandel har hatt rekordomsetning på grunn av at vi har mer tid hjemme og samtidig har spart penger som vi før brukte på reiser.
- Mer tid hjemme har også gitt tid til å gå gjennom boder, kott, skuffer og skap for en gjennomgang. Mange har vel da funnet ting de ikke visste at de eide og valgt å gjøre noe med det, og solgt det, sier Andreassen.
- Å tjene penger på å selge det i annenhåndsmarkedet, er aldri feil!
Økt bevissthet på bærekraft
Parallelt med økt tid og fokus hjemme, har vi fått en økt bevissthet rundt bærekraft i privatlivet, bare tenk på hvor mange elbiler Norge har per innbygger, påpeker Andreassen.
- Det er også økning i sparing i etiske og bærekraftige indeksfond blant private, sier han.
Kombinerer man pandemi og bærekraft får man fram Bookis.no, Airbnb, Uber, Tise.no, Hyre.no, Bilringen.no, og tilsvarende, konkluderer han.
- Felles er at man ikke trenger å eie ting for å ha tilgang på dem. Og teknologien med nye plattform-løsninger kobler kjøper og selger enkelt og sikkert, påpeker Andreassen.
Klar koronaeffekt på Finn.no
Markedsplassen Finn.no opplevde i fjor en kraftig økning på torget, hvor privatpersoner kan selge eller gi bort brukte gjenstander.
Antall nye annonser på torget økte med 26 prosent.
Annonse
- Vi har absolutt sett en koronaeffekt. Det er tydelig at flere på hjemmekontor har hatt tid til å rydde i boder, loft og kjeller, for å bli kvitt ting de ikke trenger lenger, sier kommunikasjonsrådgiver Linda Glomlien i Finn.no.
I tillegg har mange hatt tid til å finne ut at de ønsker å fornye hjemmet.
Flere var også innom og så på annonser, en oppgang på 23 prosent fra 2019.
- Det er særlig ting til hjemmet, som skrivebord og andre møbler, som er populært å kjøpe. Også for hagemøbler og vinterutstyr har vi sett en klar økning, sier Glomlien til forskning.no.
Finn.no opplevde effekten av Norges-ferie i fjor ved en stor økning i interesse for annonser for leie av hytter, båter, telt, kajakker, bobiler og campingvogner.
Tredobling i bruktboksalg
Salget av brukte bøker har også skutt fart. Bookis.com, en nettbokhandel hvor privatpersoner kan kjøpe og selge brukte bøker, har hatt en bratt vekst siste året.
De er en utfordrer til vanlige nettbokhandler og antikvariater.
- Vi har hatt en betydelig koronaeffekt, som startet i mai og juni i fjor, sier medgründer og daglig leder Arne-Morten Willumsen i Bookis til forskning.no.
I 2020 økte antallet bruktbøker for salg til 700 000 fra 250 000 året før, altså nesten en tredobling.
- Vi er ganske sikre på at økningen skyldes at folk har fått mer tid til å rydde hjemme. De selger bøker de har lest og ikke har et emosjonelt behov for å beholde, sier Willumsen.
Dessuten har de trolig fått drahjelp av at fysiske bokhandler i kjøpesentre dels har vært koronastengt. I tillegg øker netthandel generelt.
Annonse
Forbrukere misfornøyd med etablerte bedrifter
Men økonomi-professor Tor W. Andreassen mener dreiningen over mot mer delingsøkonomi også avslører at mange bedrifter ikke har skjønt kundenes endrede forventninger.
- Kundene mener at bedriftene generelt gjør det dårligere i 2020 enn i 2019 og 2018 innen området sosiale og samfunnsmessige innovasjoner, sier Andreassen.
Det er Norsk Innovasjonsindeks på NHH som viser dette. Indeksen er satt sammen av tre indekser som viser kundenes vurdering av bedrifters digitale innovasjon, sosiale innovasjon og kommersielle innovasjon.
Digitale kokkekurs og brukte mobiltelefoner
Netflix, HBO og Airbnb, Zalando, Finn.no og Komplett gjør det skarpt på digital innovasjon. Selskaper som tilbyr tjenester skreddersydd for nedstenging.
På sosial innovasjon gjør Stormberg og Ikea det sterkt.
Ikea, Airbnb, Finn.no og OneCall får høy score på kommersiell innovasjon.
Ikea tar imot brukte møbler og elektrisk og elektronisk utstyr. Airbnb tilbyr digitale kokkekurs og andre aktiviteter som vi kan gjøre sammen med venner. OneCall tilbyr kjøp av brukte mobiltelefoner.
Han mener det kan være to grunner til nedgangen blant de etablerte bedriftene, trolig en kombinasjon:
- Bedriftene har i 2020 panikk-innovert i markedstilbudet for å overleve. Og kundenes forventninger stiger kraftigere enn bedriftene kan innovere, sier Andreassen ved NHH.