I det nye forskningsprosjektet «Qualidiff» skal forskere undersøke hvilke kunder som etterspør hvilken type laks. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og skal gå over fire år. (Foto: Shutterstock / NTB Scanpix)
I det nye forskningsprosjektet «Qualidiff» skal forskere undersøke hvilke kunder som etterspør hvilken type laks. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og skal gå over fire år. (Foto: Shutterstock / NTB Scanpix)

Forskere skal få laksen til å skille seg ut

Kan verdien på laks økes på andre måter enn å produsere mer eller å kutte kostnader? Ja, tror forskerne som nå er i gang med å undersøke hvordan ulike former for kvalitet kan øke verdi på lakseproduktene.

– Kvalitet handler ikke bare om hvordan en laks smaker. Det kan handle om hvor mye og hvilken type fett den inneholder, eller om farge, fasong og innpakning. Men kvalitet kan også handle om miljømerker, opprinnelse eller merkevarer, sier seniorforsker Geir Sogn-Grundvåg i Nofima.

Differensiering, eller det å fremheve eller skille seg ut, står sentralt i all markedsføring. En måte å gjøre det på, er å fremheve egenskaper som handler om kvalitet.

– For eksempel om akkurat denne laksen er økologisk produsert, eller at den er produsert i et spesielt geografisk område som gir den en unik historie og kanskje også spesielle fysiske kvalitetsegenskaper, slik som produkter av skrei eller vin, forklarer Sogn-Grundvåg.

Han leder det nystartede forskningsprosjektet «Qualidiff», hvor forskere skal undersøke både hvor mye ulike kundegrupper etterspør ulike kvalitetsegenskaper, og hvordan vektlegging av slike egenskaper kan gi økt verdiskaping og lønnsomhet. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og skal gå over fire år.