Denne artikkelen er produsert og finansiert av UiT Norges arktiske universitet - les mer.

Spiser du laks eller ørret en gang i uka, så kan det være nok til å forebygge venøs blodpropp, ifølge en ny doktorgradsavhandling fra UiT.
Spiser du laks eller ørret en gang i uka, så kan det være nok til å forebygge venøs blodpropp, ifølge en ny doktorgradsavhandling fra UiT.

Å spise feit fisk til middag en gang i uka er kanskje nok

I alle fall hvis du skal forebygge blodpropp i de store venene.

Venøs blodpropp er blodpropp i de store venene. Det dreier seg altså ikke om hjerneslag og hjerteinfarkt som kalles arteriell trombose eller blodpropp.

– Når det gjelder hjerneslag og hjerteinfarkt, så vet vi at kosthold og livsstil hjelper, men vi vet mye mindre om venøs blodpropp, sier Trond Isaksen som har forsket på om omega-3 kan forebygge blodpropp.

Redusert risiko ved omega-3 inntak

Isaksen forteller at det tidligere har vært noen studier om fiskespising, hvor ofte folk spiser fisk og om det påvirker risikoen for å få venøs blodpropp.

Men studier har sett mindre på det faktiske omega-3 innholdet folk får i seg og hvordan ulike typer fisk inneholder ulike mengder med omega-3.

Feit fisk, som laks og ørret har et høyt innhold omega-3.

– Vi har undersøkt hvordan det beregnede innholdet av omega-3 i de ulike formene for mat fra havet som fisk til middag, pålegg og tilskudd som for eksempel tran, påvirker risikoen for blodpropp.

Han har brukt data fra Tromsøundersøkelsen. Dette er en stor befolkningsstudie som har pågått i flere tiår hvor deltakerne har svart på et spørreskjema om sine kostholdsvaner.

– Tida har gått, noen har fått blodpropp og andre ikke, sier Isaksen.

Trond Isaksen har tatt doktorgraden på sammenhengen mellom omega-3 og venøs blodpropp.
Trond Isaksen har tatt doktorgraden på sammenhengen mellom omega-3 og venøs blodpropp.

– Det viste seg at de som spiser mer omega-3 enn de med lavest inntak i befolkningen har omtrent 25 prosent redusert risiko for å få blodpropp, forteller Isaksen.

Laveste kategori var 4,7 gram per uke.

En porsjon kan være nok

Den gunstige effekten av omega-3 tilskudd kommer til syne hos deltakerne som spiser mer enn 4,7 gram per uke. Forskeren forklarer at det viser seg å ikke være en ytterligere effekt av å spise mer enn det.

– Dette tilsvarer en porsjon feit fisk til middag eller et par store spiseskjeer tran i uka, sier han.

Så om du spiser en porsjon laks eller ørret i uka, så ser det ut som du faktisk er godt stilt, i forhold til venøs blodpropp i alle fall.

En porsjon mager fisk som for eksempel torsk inneholder lite omega-3 og er ikke nok.

Vanskelig omega-3 eksperiment

Isaksen er litt varsom med å tolke resultatene fra disse såkalte kohortstudiene fordi man ikke har helt kontroll på virkning og årsakssammenheng.

Kohortstudier er studier der forskerne følger en gruppe mennesker eller en kohort, over tid og ser hvem som utvikler sykdom.

– Blodpropp rammer 1–2 personer per tusen per år. Hvis man skulle gjøre en eksperimentell studie og ha god kontroll, så trenger man mange tusen mennesker som deltakere, over mange år. Da måtte man gi flere ti tusener personer omega-3 tilskudd eller placebo.

– En slik studie ville vært svært ressurskrevende å gjennomføre, mener Isaksen.

Derfor er kohortstudier slik han har gjort foreløpig det nærmeste vi kommer et svar på om omega-3 kan forebygge venøs blodpropp, slik som resultatet antydet.

Høyt inntak hjelper mot tilbakefall

Folk som har fått blodpropp en gang, har en betydelig risiko for å få det om igjen. Isaksen har forsket på om omega-3 inntaket kunne forebygge tilbakefall.

– Vi fant ut at de som hadde et høyt inntak av omega-3, hadde mindre risiko for å få blodpropp på ny.

Han forklarer at et høyt inntak omega-3 tilsvarer minst to eller flere porsjoner feit fisk til middag per uke eller daglig tilskudd av omega-3.

Har man stor risiko for tilbakefall, får man gjerne medisiner slik som marevan eller tilsvarende for å forebygge ny blodpropp.

– En må merke seg at slike medisiner er svært effektive i å forebygge ny blodpropp, det vil si at å erstatte dem med omega-3 vil være livsfarlig, sier forskeren.

Blodpropp etter kirurgi

Det samme gjaldt når forskerne undersøkte om omega-3 hadde en effekt mot den økte risikoen som fins for å få blodpropp etter kirurgi.

Kirurgi er en kjent risikofaktor for venøs blodpropp.

– Det viste seg altså at den såkalte trigger-effekten var mindre hos de som hadde et høyt inntak av omega-3. Med andre ord virket det som skulle det mer til før disse pasientene fikk blodpropp etter kirurgi, sier Isaksen.

Han mener det kunne være mulig å gjøre en eksperimentell, kontrollert studie der man gav omega-3 tilskudd til pasienter for å se på virkningen, fordi det er mer vanlig å få blodpropp etter kirurgi.

Spesielt er enkelte, ganske vanlige operasjoner assosiert med høyere risiko, for eksempel ved hofte eller kneoperasjon.

Isaksen forklarer at risikoen er høyere blant annet fordi du ofte blir imobilisert i en tid etterpå.

Godt kostholdsråd

Trond Isaksen fant ingen effekt av omega-3 og risikoen for å dø tidligere etter en blodpropp.

– Venøs blodpropp er en alvorlig sykdom. Den er potensielt dødelig og kan gi plagsomme ettervirkninger, sier han.

Ettervirkningene kalles post-trombotisk syndrom, der du kan få hovne bein, smerter, misfarging og sår.

– Som en sykdom i befolkningen, så er det fint å se at det alminnelige kostholdsrådet om fisk og omega-3 inntak ser ut til å være gyldig i forhold til venøs blodpropp, sier forskeren.

Referanse:

Trond Isaksen: Dietary intake of marine polyunsaturated fatty acids and incidence, recurrence and mortality related to venous thromboembolism. Doktoravhandling ved UiT Norges arktiske universitet, 2020. Sammendrag.

Powered by Labrador CMS