Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høyskolen Kristiania - les mer.
Pinocchio og Gepetto: Å skape slike stemninger er Álvaro Lombas spesialitet. Nylig lagde han magiske detaljer i filmen Pinocchio, som vant Oscar for beste animerte spillefilm i 2023.(Foto: Netflix)
Møt forskeren som skapte magisk stemning i Pinocchio
FORSKERPORTRETT: – Knepet ligger i å berøre hjertet ditt slik at du glemmer at det bare er en film, sier forskeren Álvaro Lomba. Han står bak mange av de visuelle effektene i filmen som vant Oscar for beste animerte spillefilm.
Taran CecilieSkjerdalRådgiver
HøyskolenKristiania
Publisert
Tenk deg at du åpner ei knirkete, gammel
dør til en låve som har stått tom lenge. Du kikker inn. Sollyset siver inn i
striper gjennom sprekker i taket og farger støvet som siger sakte rundt i lufta.
Det lukter jord.
Å skape slike stemninger er Álvaro Lombas spesialitet. Nylig lagde han magiske detaljer i filmen Pinocchio. Den vant Oscar for beste animerte spillefilm i 2023.
De som lager visuelle effekter, gjør ofte det pirkete arbeidet med å tilføre «finishen» i en scene som berører oss når vi ser film. De setter stemningen.
– Jobben min kan gå ut på for eksempel å legge til de effektene som oppstår når lys treffer et område der lufta ikke er klar. Det kan være veldig vakkert, sier Lomba. Han er høyskolelektor ved Westerdals institutt for film og medier på Høyskolen Kristiania.
– Du ser det for eksempel i sekvensen der Gepetto møter Pinocchio på et støvete loft. Idet Pinocchio reiser seg og det gylne lyset faller på ansiktet hans så Gepetto ser ham for første gang, der, i det øyeblikket, kan vi plassere lysstråler med såkalt volumetrisk effekt.
Teknikken innebærer å «fylle tomrommet». Lomba lager for eksempel et spill mellom lys og skygge, legger til støvpartikler som virvler opp rundt en skikkelse i bevegelse og lar små lyspunkter reflekteres i dem. Han skaper «volum» og magi i scenen.
Med dataprogrammer kan man gjenskape naturlige fenomener på en troverdig måte. Álvaro Lomba forsker særlig på hvordan lys beveger seg på steder der lufta ikke er klar, for eksempel der lysstråler passerer gjennom røyk eller tåke.
Digitalt, men menneskelig
Visuelle effekter (VFX) brukes for å skape
realistiske filmbilder. Det ville være farlig, altfor dyrt, upraktisk,
tidkrevende eller rent ut umulig å lage disse ved hjelp av bare kamera og såkalt live-action,
altså virkelige mennesker.
I dag benytter man ofte dataskapte bilder (CGI –
computer-generated imagery), som også krever menneskelig «touch» for at det
skal se ekte ut.
Det er her Álvaro Lomba kommer inn. Han
jobber mye med hvordan lys oppfører seg når det passerer gjennom noe, for
eksempel skyer eller tåke.
– Lys sprer seg – ikke bare reflekteres
det utover fra overflaten av skyen. Det deles opp og brer seg ut på en helt spesiell
måte inne i skyen også, sier han.
Å greie å gjenskape hvor lystett eller
gjennomsiktig noe er, krever en dyktig VFX-artist.
– Hvorvidt det ser ekte ut eller ikke, er
en hårfin balanse. Tåke er ikke bare tåke. Den endrer seg hvis det samtidig regner
eller om det snør.
VFX-artist med sans for det subtile
Tidlig i livet lærer vi oss å intuitivt
gjenkjenne slike subtile miljøforskjeller. Du kan for eksempel merke at lufta
er fuktig selv om det ikke regner. Du kan nærmest se det selv om du er
inne.
Som VFX-artist må man være svært bevisst på
alle de små detaljene som følger med ulike naturfenomener, slik at man kan forsøke
å gjenskape dem gjennom databilder.
Detaljene er uhyre viktige for stemningen i
film. Tenk bare på hvor uhyggelig en tåkete, fuktig kirkegård fremstår i en
skrekkfilm. Den samme kirkegården kan fremstå fredelig og fin dersom sola danser
gjennom raslende løvverk en sommerdag.
Detaljene skaper stemning
Annonse
Lomba er fascinert av disse detaljene og
forsker nå i hovedsak på lysspredning i såkalt volumetriske miljøer. Det kan for eksempel være en sky. Han forklarer:
– Dersom en tykk sky treffes av sollys, blir
lyset dempet idet det spres gjennom vannmolekylene. Det gjør at man i veldig
tykke skyer kan se lys på toppen, men den er mye mørkere under. Jeg pleier å
tenke på det som energi som absorberes i mer eller mindre grad.
Det er med andre ord ikke nok å vurdere hvor
transparent eller ugjennomsiktig noe er.
En mindre tett sky inneholder færre
vannmolekyler. Det innebærer at den ikke bare er mer gjennomsiktig. Noe skjer
også med hvordan lyset sprer seg gjennom den – hvor mye av solenergien som
absorberes i løpet av lysets reise fra toppen av skyen til bunnen. Den blir
mørkere under, men hvor mye mørkere?
Slike parametere er viktige å kjenne til
for å få noe til å se realistisk ut på film.
Å gjenskape naturens mest fascinerende fenomener
Du har helt sikkert sett scener i en film
der noe ser så «fake» ut at kan ødelegge opplevelsen.
Hjernen vår er godt trent
i å avgjøre når noe ikke stemmer. Derfor reagerer vi på scener som den der Legolas
i Ringenes Herre løper oppover steinblokkene fra et fallende tårn, og det ser ut
som han løper nærmest i løse lufta – han fremstår som vektløs, og scenen bryter
med hva vi oppfatter som realistisk.
Lomba er opptatt av å utvikle metoder som
gjør det mulig å gjenskape mange ulike naturlige fenomener på en realistisk
måte ved hjelp av programvare og datamaskiner. For tiden er det særlig lysets
brytning gjennom prismer han forsker på.
– Å gjenskape en enkel projeksjon der
hvitt lys går gjennom et prisme og kommer ut som en regnbue på den andre siden
– slik som i det kjente platecoveret til Dark Side of the Moon av Pink Floyd –
er ikke vanskelig, sier han.
– Men på det bildet treffer lyset en
overflate. Min ekspertise er som sagt volumetrisk effekt – den «tykke» følelsen
i luft som ikke er klar.
Hva skjer dersom lys spres på samme måte,
men i en tåkete, disig atmosfære? Lombas seneste forskning går ut på å finne ut
om dataprogrammer og datamaskiner kan gjenskape effekter av lysstråler som spres
gjennom tåke eller røyk som en regnbue. Og få det til å se naturlig ut.
Annonse
Kraftigere datamaskiner, bedre programvare
For noen år siden var ikke datamaskinene
kraftige nok. Programvaren manglet.
Gjennom utforsking av begrensningene i
programvare og maskiner kunne han, ved hjelp av mye omhyggelig arbeid med prøving
og feiling, finne ut hvor det stoppet opp og hva som skulle til for å få det
til å funke.
Da han oppdaget hva som manglet og hvordan
utfordringene kunne løses, kontaktet han en amerikaner som er ekspert på
kameralinser.
De samarbeidet om utviklingen av programvare som gjør denne
ekstra kompleksiteten mulig, dataprogrammer som har dette «ekstra laget» som
kan gjenskape volumetrisk brytning av lys.
Abe Megahed ved Universitetet i Wisconsin
i USA utviklet dermed sin programvare OpticExplorer,
slik at den kan reprodusere slike lysspredningseffekter på en realistisk måte.
Effekter som fyller hjertet
Effektene Lomba tilfører, brukes ofte til å
lede seeren gjennom filmen. Ikke bare til å styre hvor man fester blikket, men også
hvilke følelser som trigges.
– Jeg pleier å bruke de siste fem prosentene av innsatsen
til å skape det lille ekstra. Det kan være små detaljer som løfter
produksjonen vesentlig, sier han.
Sett at filmen har en scene med et fly og hvite
bomullsskyer på blå himmel. Da kan man egentlig lage ganske enkle skyer og
etterpå tilføre magi, ifølge Lomba.
– Knepet er å lage en liten detalj akkurat
der seerens blikk er: å løfte en liten flik av skyen og få den til å virvle ørlite
grann akkurat idet flyet passerer.
Den lille bevegelsen på riktig sted til
riktig tid skaper noe vakkert som får filmen til å fremstå som mer gjennomarbeidet
og eksklusiv.
Annonse
I en scene i filmen Pinocchio ligger
Gepetto syk i sengen. Regissøren Guillermo del Toro ba flere ganger Lomba om å gjøre
effekten mer intens – og møtte Lombas motstand. VFX-artisten følte at bildet ville
bli urealistisk.
– Når man jobber med detaljer, får man
litt tunnelsyn. Man kan glemme helheten. Da jeg innså hvor intenst og dramatisk
øyeblikket var i handlingen av filmen som helhet, skjønte jeg at jeg måtte
skape en mye tykkere og veldig tung atmosfære.
Han skaper effekter du ikke ser
Detaljene Álvaro Lomba lager, er så ørsmå at
vi sjelden tenker over dem når vi ser en film.
Og det er nettopp målet: at
blikket vårt ledes et sted uten at vi merker det. At vi føler magien fordi vi
glemmer at det er en film som er skapt av artister som har tilbragt time etter
time på å gjøre filmen akkurat så realistisk at vi lever oss helt inn i det vi
ser. Og akkurat så magisk at vi rives med og lar oss berøre.
– Målet mitt er i utgangspunktet å lage noe
som er så nært opp til virkeligheten som mulig. Visuelle effekter handler mye
om å lage effekter som rett og slett er usynlige, sier Lomba.
Han vokste opp i en liten by i Galicia,
nordvest i Spania. Som barn var han svært observant. Han likte å forstå hvordan
ting funket under overflaten, hva som gjorde at hjulene på lekebilene rullet;
så han plukket lekene sine fra hverandre.
Senere ble han interessert i fotografering
og lot seg fascinere av hvordan verden kan gjenskapes. Etter hvert dykket han
inn i data-animasjon og begynte å lage visuell grafikk.
En dag da
ungdomsskoleklassen hans hadde sett en dokumentarfilm som viste en animasjon av
hvordan planetene beveger seg, var det en venn som sa: «Dette er vel det du
driver med, Álvaro?»
– Det var jo langt over det nivået jeg
drev og tullet med på den tiden, men det ble en vekker. Jeg innså at det
faktisk var en mulighet, at noen faktisk har dette som jobb. Så da jeg ble
eldre, flyttet jeg og fikk etter hvert mange muligheter til å jobbe med det
jeg brant for.
Aller mest stolt av studentprosjekter
Nå har han altså bidratt til en Oscar-vinner. Og han har
bidratt i storfilmer som Watchmen og Star Trek. Her i Norge var han VFX-leder
på de nye Flåklypa-filmene, Hakkebakkeskogen og Skjelvet.
– Jeg lagde de voldsomme brannene der Oslo
blir fullstendig ødelagt, ler han.
Annonse
Men på tross av Oscar-statuett for
Guillermo del Toro-filmen om Pinocchio, som er en samproduksjon med blant annet
Netflix, er Lomba aller mest stolt av vellykkete produksjonsmoduler han har
laget for og med studentene sine.
– Selvsagt er det en stor ære å vinne
Oscar. Men på Pinocchio-prosjektet jobbet jeg mye alene. Det var fint det, men
jeg synes det er ekstra stas når man jobber tett som et samarbeidende team. Når
man da lykkes, blir gleden mangedoblet.
I fjor høst ble Netflix-filmen The
House, der Lomba hadde ansvar for VFX, nominert til Annie Award for sine visuelle
effekter. Lomba hadde med seg fire studenter i produksjonen og gledet seg stort
over å kunne dele
på anerkjennelsen.
VFX-studenter manipulerte seg inn i inn storfilmer
Året før stod studentene midt i en pandemi
og det var vrient å få til samproduksjoner. Men i filmbransjen handler det mye
om referanser og samarbeid, så studenter må lære å bygge nettverk og samarbeide
fra dag én.
Da restriksjonene endelig løsnet, satte Lomba
i gang et produksjonsprosjekt der oppgaven var å legge seg selv inn i kjente
klipp fra filmer som Matrix, Jurassic Park, Pulp Fiction og Guardians of the
Galaxy ved hjelp av VFX-teknikker.
Da tente studentene. De måtte ha alle rollene i filmene etter tur. Regissøren på én film ville
være skuespiller i en annen. Slik ble gjensidig avhengige av hverandre og interessert i å lage så gode filmer som mulig.
Sluttresultatet var filmsnutter der hver
enkelt fikk se seg selv som en del av Hollywood-filmene Lomba hadde plukket ut.
– Studentene elsket det! De jobbet 4–5
timer ekstra hver dag, og mange av dem var på skolen fra 9 om morgenen til 8 om
kvelden. Å se studentene så engasjerte, gjorde meg superstolt, sier han.
Fakta om visuelle effekter (VFX) i animerte filmer
VFX/Visuelle effekter: Brukes for å skape realistiske filmbilder som ville være farlig,
altfor dyrt, upraktisk, tidkrevende eller rent ut umulig å lage ved hjelp av
bare kamera og såkalt live-action, altså virkelige mennesker. I dag
benytter man ofte dataskapte bilder, såkalt CGI, computer-generated imagery.
Volumetrisk effekt: En visuell effekt som skaper «volum» i en scene
for at det skal se ekte ut. Det handler om hvordan lys oppfører seg
i ulike situasjoner; noen ganger er lys «tettere», andre ganger skarpere eller
klarere. Tenk deg hvordan lysene på en møtende bil ser ut; de påvirkes av blant
annet været og det naturlige lyset rundt – er det sol, vil lysene se annerledes
ut enn om det er tåke.