Gaupa regnes som en av de fem mest spektakulære ville dyrene i Europa.

Den franske gaupa kan være utryddet om 30 år

Det ser ut til å gå bedre med gaupene i Skandinavia.

De er fantastiske jegere og fanger dyr som er mye større enn dem selv. Gaupa lever over enorme områder. I Europa finner vi den fra Norge til Frankrike.

Likevel finnes det ikke mange på verdensbasis.

Noen gaupebestander sliter med innavl.

Et fransk forskerteam frykter at gaupa er helt utryddet i Frankrike om 30 år.

Studien deres er nettopp publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Frontiers in Conservation Science.

Lite kontakt med andre gaupestammer

Forskerne vet ikke så mye om de franske gaupene. De lever et tilbaketrukket liv i Jurafjellene. Observasjonene de har gjort tyder på at antallet ligger på om lag 150 gauper.

Hovedproblemet er at denne stammen har lite kontakt med andre gaupestammer i Tyskland og Sveits. Stammen ser heller ikke ut til å vokse til en bærekraftig størrelse.

Årsaken er delt, mener de franske forskerne. De peker på en kombinasjon av ulovlig jakt, bilulykker og innavl. Det sistnevnte kan gjøre at færre unger vokser opp.

38 produktive gauper

Forskerteamet tok genetiske tester av gaupene gjennom 12 år, fra 2008 til 2020. Målet var å finne ut hvor sunne gener gaupestammen hadde.

Prøvene ble tatt av dyr som allerede var skadde eller døde for å unngå å stresse de utsatte dyrene mer enn nødvendig.

Til sammen samlet forskerne inn prøver fra nesten 90 dyr.

Det forskerne fant i gaupenes gener var ikke oppløftende. Den genetiske variasjonen, som handler om hvor nært gaupene er i slekt, tilsa at bare 38 dyr i flokken skulle produsere avkom.

Frykter utryddelse på 30 år

I praksis betyr det at flokken er langt mindre enn de 150 gaupene forskerne anslår flokken består av.

Det er svært sannsynlig at to individer i nær slekt får unger.

Forskerne skriver rett ut at om nye gener ikke kommer til, vil det føre til at bestanden kollapser. Derfor foreslår de å innføre individer fra en annen bestand.

Problemer også for ulv og villkatt

Gaupa i Frankrike er ikke alene som rovdyr med genetisk trøbbel. På tampen av fjoråret skrev forskning.no om den norske ulvestammens skadelige genetiske mutasjoner.

Forskerne bak studien vi skrev om da konkluderte med at friskt blod var sårt tiltrengt i ulvestammen.

I 2020 skrev vi om villkatten i Sveits. Forskere frykter den er utryddet i løpet av 200-300 år. Ikke på grunn av innavl, men fordi villkatten får unger med tamkatter.

Bra at gaupene forflytter seg

Situasjonen er lysere for den skandinaviske bestanden. Forskere anslår at det finnes omtrent 1.800 gauper i Skandinavia, og tallet øker. Det skrev Norsk institutt for naturforskning (NINA) i en artikkel på forskning.no i 2022.

Til tross for det er den merket som sterkt truet i Norge.

John Odden er forsker ved NINA. Han skrev i 2018 et blogginnlegg om den norske gaupas utferdstrang. Mange unge gauper, spesielt hanngauper, beveger seg nemlig langt vekk fra stedet de vokste opp for å pare seg.

Det er likevel noen utfordringer for dagens gauper.

Menneskeskapte barrierer

«I den senere tid møter gaupene barrierer i form av at landskapet i større og større grad blir oppstykket av veier og bebygde områder», skrev Odden.

Han nevnte også problemene til gaupa andre steder i Europa. At unge gaupeindivider ofte blir begrenset av slike menneskeskapte barrierer.

«Dette skaper store konsekvenser for en ønsket reetablering av gaupe i nye områder, og kan føre til isolerte og sårbare bestander», skrev han.

Huvier, Nathan., Moyne, Gilles., Kaerle, Cécilie og Mouzon-Moyne, Lorane. (2023). Time is running out: Microsatellite data predict the imminent extinction of the boreal lynx (Lynx lynx) in France. Frontiers in Conservation Science.