I løpet av mars og april blir bokfinken å se i Norge.

Snart kommer bokfinken tilbake. Noen av dem tar pause på Helgoland – og det er ikke bare for å få i seg næring

Ulike fugler har ulike strategier for å klare tusenvis av kilometer med flyging.

Om ikke lenge vender trekkfuglene hjem igjen. Eller, strengt talt kommer de til Norge på sommerferie, fortalte zoolog Petter Bøckman til forskning.no i 2021.

Uansett: Det krever sin fugl å fly titalls eller hundrevis av mil over havet. Og de har funnet ulike strategier.

Viktig med pauser

Noen fugler gjør det uten å hvile. Ett eksempel er den orientalske vepsevåken. Den flyr 70 mil uten pause to ganger i året. Vi skrev om det på ung.forskning.no i 2021.

De fleste fugler tar riktignok pauser på veien. Logisk nok er det viktig å lade batteriene med næring og hvile.

Men det finnes enda en grunn til at pausene er viktig for trekkfuglene, skal vi tro forskere fra Lunds universitet i Sverige. De har nettopp publisert en studie om dette i det vitenskapelige tidsskriftet Biology Letters.

Blodprøver

– Studien vår viser at trekkfugler stopper av flere grunner enn å bare fylle tanken, sier biolog Arne Hegemann ved Lunds universitet i en pressemelding.

Forskerne undersøkte små trekkfugler som bokfink, jernspurv og rødstjert. De ble fanget inn på den tyske øya Helgoland, hvor de hadde mellomlanding om høsten.

Forskerne tok blodprøve på noen fugler, og disse ble merket med ring for at forskerne skulle kunne fange dem på nytt for å ta enda en blodprøve.

Fra april og mai kommer rødstjerten til Norge. Du kan se den over hele landet om sommeren. Rødstjerten spiser insekter.

Mer motstandsdyktige mot bakterier

Blodprøvene kunne svare på hvordan fuglenes immunforsvar forandret seg gjennom oppholdet.

På den andre blodprøven kunne forskerne se at fuglenes immunforsvar hadde forandret seg i positiv retning.

Blodet fortalte forskerne at immunforsvaret var bedre rustet for å kverke bakterier, blant annet.

Får de ikke pauser med mat og nok hvile kan den lange reisen gjøre fuglene syke, forklarer Hegemann.

– Det er fascinerende hvor mye vi fortsatt har å lære om trekkfugler. Spennende nye ting dukker opp regelmessig, sier Hegemann.

Andre fugler tilpasser ruten etter vindforholdene

– Dette er en viktig brikke i puslespillet for å forstå hvordan trekkfuglene takler de fysiske utfordringene de møter på lage reiser, mener Hegemann om forskningen deres.

Fuglene som ikke tar pause, som ung.forskning.no skrev om i 2021, har funnet andre metoder for å løse utfordringene med lange avstander.

– I studien finner vi at trekkfugler tilpasser ruten sin etter hvor de får mest nytte av vinden. Det gjør at de kan klare å fly flere hundre kilometer, forklarte hovedforfatter Elham Nourani i en pressemelding i forbindelse med studien vi skrev om i den artikkelen.

På grunn av oppdriften kan noen fugler seile svært langt uten å ta noen vingeslag. Det er energibesparende.

Dobler vekten sin før flygetur

En annen metode er å spise seg kraftig opp, forklarte fugleforsker John Atle Kålås i en annen artikkel på ung.forskning.no i 2021.

Det gjør dobbeltbekkasinen, som hekker i våre fjellområder og drar til land sør for Sahara-ørkenen uten mellomlandinger.

– På forhånd dobler den nesten vekten sin for å bunkre opp, sa Kålås i artikkelen.

I 2018 skrev forskning.no om en annen studie som viste at trekkfuglene alt i alt sparer energi på å fly tusenvis av kilometer hvert år.

Det har en matematisk forklaring, skal vi tro den studien. Én ting som gir pluss i regnskapet for å ta lange flyturer, er bedre mattilgang.

Eikenaar, Cas., Ostolani, Alessia., Hessler, Sven., Ye, Ellen Y. og Hegemann, Arne. (2023). Recovery of constitutive immune function after migratory endurance flight in free-living birds (sammendrag). Biology Letters.