Skoleelever får bedre karakterer hvis de har mye selvtillit. Det viser en omfattende studie av 4 000 tvillingpar. Studien tyder på at gener spiller en viktig rolle for prestasjonene våre.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
IQ
Intelligenskvotienten – forkortet IQ – er et mål for en persons intelligens. Det mest utbredte nivået er 90-110.
Svært smarte mennesker som for eksempel medlemmer av foreningen Mensa har en IQ på over 130, mens motpolene holder seg under 70.
IQ måles ved hjelp av tester. Du kan prøve en hos blant annet Mensa.
Hvis du noen ganger har undret deg over at din åpenbart tåpelige sidemann kan fortsette å få bedre karakterer og greie seg bedre på eksamen enn deg, kan det være fordi åndsamøben har arvet større tro på seg selv enn du har.
En engelsk undersøkelse av knapt 4 000 par eneggede og flereggede tvillinger avslører at elever med tiltro til egne evner også fikk bedre karakterer.
Dette gjelder selv når man justerer resultatene for andre ellers avgjørende faktorer som intelligens og miljø.
Gener med selvtillit
Psykologer har lenge vært klar over at elevenes syn på seg selv – og dermed prestasjonene deres i klasserommet – er påvirket av andre ting enn intelligens.
De fleste har regnet med at påvirkningen kom fra barnas miljø, i form av foreldre, lærere og venner.
Ifølge forskerne bak den nye undersøkelsen er årsaken i stedet at barn arver selvtillitsgener fra foreldrene sine.
IQ har mindre å si
«Denne første genetiske analysen avslører at arv påvirker med 51 prosent i en gruppe på 3 785 tvillingpar, mens miljøet bare kan forklare 2 prosent av forskjellene i oppfatningen av egne evner», skriver psykologene fra blant annet Kings College London i en artikkel publisert i tidsskriftet Psychological Science.
«Vi avslører at genene påvirker vår selvoppfattelse betydelig, og at det er en sammenheng mellom oppfatningen av egne evner (SPA) og prestasjonen på skolen, som er uavhengig av i IQ. Derfor bør det også være mulig å finne særlige ‘SPA-gener’ som kan forutsi hvordan barn greier seg på skolen, uavhengig av ‘IQ-gener’», heter det.
Miljø skilt fra gener
Forskerne undersøkte intelligens, karakterer og selvoppfattelse hos 1 966 eneggede tvillingpar, som har identiske gener, og 1 877 flereggede tvillingpar, som deler omkring halvparten av genene.
På den måten mener forskerne å kunne finne ut hvor mye gener og miljø har påvirket det enkelte barnet.