Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.

Spillet BitPet byr på flere ulike utfordringer sammen med ulike dyr. Her fra en konkurranse om å samle flest mulig mynter.
Spillet BitPet byr på flere ulike utfordringer sammen med ulike dyr. Her fra en konkurranse om å samle flest mulig mynter.

Ville du tatt med deg et digitalt dyr på tur?

Oppfinneren av Kahoot har utviklet et spillkonsept som krever at du beveger deg.

BitPet er et selskap med røtter i spillmiljøet ved NTNU. Nå lanserer de et spill der du skal ta vare på virtuelle dyr. Disse dyrene har det bare godt om du tar dem med ut og er sosial.

Ja, det kan minne om Pokémon Go, og professor Alf Inge Wang har da også studert det spillet nøye.

– Pokémon Go har en positiv effekt på fysisk, mental og sosial helse, men effekten varer bare så lenge du holdet spillet gående. Jeg ville finne et spillkonsept som gir tilsvarende positive helseeffekter over lengre tid, sier Wang.

Så mens dine Pokemon kan trives i katalogen din i årevis uten at du gjør noe for dem, krever BitPet at du faktisk beveger deg og aktivt tar vare på dyrene dine.

Det er hovedforskjellen som kan gjøre en stor forskjell for deg selv.

Daglig leder Mathias Grønstad med ulven.
Daglig leder Mathias Grønstad med ulven.

Målet er fysisk aktivitet

– Du kan for eksempel finne og gi dyrene mat, klappe og stelle dem jevnlig, sørge for at hjemmeområdet til dyrene er velstelt og gjøre aktiviteter sammen med dem, sier Wang.

Disse aktivitetene kan kreve at du beveger deg til et bestemt område. Kanskje vil du på en skattejakt eller lete etter nyttige gjenstander? Eller du kan møte en annen som har spillet og la dyrene deres leke sammen eller utfordre hverandre.

Dette gjør de i en såkalt utvidet virkelighet. Det betyr at du kan se dyrene bevege seg rundt i den virkelige verden ved hjelp av kameraet på mobilen din.

– Dette er en av de store trendene innenfor spill, og vi tror timingen er rett nå, sier Wang.

… og her er Mathias Grønstad sammen med reven.
… og her er Mathias Grønstad sammen med reven.

Bakgrunn fra NTNU og Ukraina

Professor Wang fant i sin tid opp det velkjente og populære spørrespillet Kahoot! Denne gangen har han slått seg sammen med blant andre Mathias Grønstad, som fullførte mastergraden i entreprenørskap ved NTNU i 2021. Grønstad er nå daglig leder for BitPet. Selskapet har i dag fem ansatte i Oslo, Trondheim og Ukraina.

– Det er utfordrende for oppstartsselskaper å skaffe kvalifiserte og dyktige medarbeidere. Men BitPet fant en løsning på utfordringen i Ukraina, sier Grønstad.

Siden de dannet selskapet under pandemien, da mange vente seg til hjemmekontor uansett, har det ikke vært noen spesiell utfordring å jobbe fra ulike steder. Men det ble større spenning knyttet til at Putin og hans allierte invaderte Ukraina 24. februar i år.

– Dette kom som et sjokk for oss alle i selskapet, og vi fryktet det verste. Så langt har heldigvis BitPets ansatte i Ukraina ikke opplevd krigen på nært hold. Men de har opplevd strømbrudd, jevnlige flyalarmer og lignende hendelser, sier Grønstad.

Lanseres under storarrangement

BitPet lanserte spillet 17. og 18. november under Slush 2022 i Helsinki. Dette er et verdensledende arrangement for oppstartsselskaper. I år samlet det 2.600 investorer, 4.600 representanter fra ulike oppstartsselskaper og 400 mediefolk.

BitPet er blant elleve selskaper som var spesielt plukket ut til å lansere produktet sitt under arrangementet. Dette i konkurranse med hundrevis av andre selskaper.

– Vårt mål er å tilby et spill som spilles globalt av mange millioner spillere. Vi håper dette gir bedre sosial og fysisk helse for spillerne, sier Grønstad.

Powered by Labrador CMS