Forskning viser at det er lettere å spre falske nyheter enn det er å spre faktabaserte nyheter.(Illustrasjonsfoto: Skorzewiak/Shutterstock/NTB)
Ny studie antyder at innflytelsesrike Twitter-brukere kan bekjempe konspirasjonsteorier
Forskerne bak studien mener at Twitter-brukere som når ut til mange, kan brukes strategisk til å korrigere desinformasjon. Norsk professor mener folk bør tenke seg om før de går i møte med konspirasjonsteorier på Twitter.
En konspirasjonsteori på Twitter gikk ut på at covid-19-vaksinen gjorde mennesker magnetiske. En ny studie publisert i
tidsskriftet Journal of Medical Internet Research tar for seg det
sosiale nettverket rundt denne konspirasjonsteorien.
Falske nyheter spres fortere
Etter at pandemien brøt ut, bidro inkonsekvent informasjon fra helsemyndighetene til at desinformasjon om vaksinene lettere ble spredd, hevder forskerne bak studien.
De henviser også til en studie som viser at folks villighet til å ta covid-19-vaksinen
sank etter at de ble utsatt for falsk informasjon. Studien hadde deltakere fra Storbritannia og USA.
En studie
fra 2018 undersøkte spredning av nyheter på Twitter. Der fant de ut at det er
mye lettere å spre en falsk nyhet enn en faktabasert nyhet.
Det forteller Petter Bae Brandtzæg
til forskning.no. Han er professor ved Institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo (UiO) og sjefforsker ved SINTEF. Han forsker blant annet på sosiale medier og
falske nyheter.
– De fant ut at det er 70 prosent
større sjanse for at en falsk nyhet blir delt enn at en faktabasert nyhet blir
delt, sier Brandtzæg.
Identifiserte opinionsledere
Forskerne bak den nye studien
analyserte 18.706 Twitter-meldinger som ble samlet inn mellom 1. og 13. juni 2021. Det ble funnet 22.762 koblinger mellom Twitter-brukere i
datasettet.
Ved å undersøke det sosiale
nettverket rundt konspirasjonsteorien, kunne forskerne identifisere et knippe
innflytelsesrike brukere, altså opinionsledere.
Den mest innflytelsesrike brukeren
var en nyhetsreporter som jobbet med å rapportere om konspirasjonsteorien. De
andre opinionslederne var en epidemiolog, en helseøkonom og en pensjonert
idrettsutøver.
Disse brukerne nådde ut til et
stort sosialt nettverk, også ut over sine egne følgergrupper.
Sosial kapital
Forskerne har brukt teorien om
sosial kapital for å beskrive hvorfor disse brukerne har høy innflytelse. Sosial
kapital handler om de sosiale ressursene den enkelte har til disposisjon,
basert på forbindelsene en har til andre.
En Twitter-bruker som når ut til et
stort antall mennesker med Twitter-meldingene sine, vil altså ha høy sosial
kapital.
I studien fastslås det at de
innflytelsesrike brukerne brukte sin sosiale kapital for å nå fram med sitt
budskap i det sosiale nettverket rundt konspirasjonsteorien.
Forskerne mener at opinionslederne
var effektive kringkastere av korrekt informasjon – og på den måten effektive
bekjempere av konspirasjonsteorien.
Kan slå begge veier
Annonse
I studien konkluderes det med at de
som er innflytelsesrike brukere på sosiale medier, kan bruke sin sosiale
kapital til å motkjempe desinformasjonskampanjer.
Petter Bae Brandtzæg mener det kan
slå begge veier å motkjempe konspirasjonsteorier på denne måten.
Han poengterer at folk må huske på
at ved å gå i møte med en konspirasjonsteori, så gir de den også oppmerksomhet.
– Jo mer engasjement det er rundt
en konspirasjonsteori, jo mer blir den løftet frem av algoritmene på sosiale
medier, forklarer han.
– Derfor bør man være veldig sikker
på at man har stor gjennomslagskraft.
Bør være varsom
Brandtzæg mener at det ikke er
sikkert at det vil ha en positiv effekt å bevisst benytte innflytelsesrike
brukere for å bekjempe konspirasjonsteorier på Twitter.
Han påpeker at de som tror på
konspirasjonsteorier i utgangspunktet, ofte er vanskelige å omvende. Man
risikerer derfor å bidra til engasjement rundt konspirasjonsteorien, uten at de
som tror på den nødvendigvis slutter å spre falsk informasjon.
– Så jeg tenker man skal være
veldig varsom, man må tenke godt igjennom hva man skal gjøre og hvordan det skal gjøres.
– Samtidig er det helt klart viktig
om opinionsledere, som i utgangspunktet kan nå langt ut på sosiale medier, med
gode og overbevisende argumenter kan korrigere åpenbare faktafeil og
forvrengt virkelighetsoppfatning, mener Brandtzæg.