Her undersøker kråka om et objekt er tungt eller lett. (Bilde: Sarah Jelbert)

Kråker er smarte nok til å gjette om noe er tungt eller lett

De kan gjette vekta bare ved å kikke på hvordan ting beveger seg i vinden

Mange forskningsprosjekter har undersøkt kråkas merkverdige egenskaper. Det har vist seg at de har en forbløffende god hukommelse, og de kan huske dårlige opplevelser med mennesker i flere år etter at det skjedde.

De er også noen skikkelige problemløsere, og for noen år siden satte en forskergruppe barn opp mot kråker i en oppgave. Det gikk ut på å få tak i en godbit som fløt på vann i en dyp krukke.

Ved å putte stein oppi vil vannstanden stige, noe kråkene skjønte omtrent like godt som åtteårige barn, selv om de lærte på forskjellige måter.

Nå har forskere sett på kråkenes evne til å vurdere om et objekt eller tungt eller lett, kun ved å se på dem svaie i vinden. Studien er publisert i tidsskriftet Proceedings of the royal society B.

En kråke av samme art som i forsøket har laget seg et lite verktøy for å pille ut insekter fra trær. (Bilde: Mick Sibley)

Å vurdere en ting

Forskerne har brukt kråker av arten New Caledonian crow i forsøket. Tidligere forskning har vist hvordan denne kråkearten kan lage sine egne verktøy for å pille ut insekter fra trær, ifølge denne studien i Nature.

Forskerne trente først opp tolv kråker til å kjenne forskjellen på tunge og lette gjenstander ved å la dem bære og kjenne på dem. Gjenstandene var blant annet klosser av forskjellige materialer, som plast eller isopor.

Halvparten ble trent opp til å velge ut tunge gjenstander, og halvparten skulle velge de lette gjenstandene. Når de slapp den riktige gjenstanden i en matmaskin, fikk de en godbit, skriver magasinet New Scientist.

Men så fikk kråkene en vanskeligere oppgave: De skulle se på et objekt de ikke hadde sett før, og vurdere om det var tungt eller lett. Kråkene fikk ikke røre eller kjenne på objektene.

Som et hint blåste det vind fra en vifte mot objektene. De lette objektene beveger seg mye i vinden, mens de tyngre blir lite påvirket.

Deretter skulle de velge det objektet de hadde blitt trent opp til å foretrekke. Dette virker svært enkelt for deg, men hvordan gjorde kråkene det?

Kråka gjør noen observasjoner av ting som blir påvirket av vind (Bilde: Sarah Jelbert)

Men er de spesielt gode på det?

Kråkene klarte å velge den riktige gjenstanden 73 prosent av gangene. Dette tolker forskerne som at de har en god forståelse av vekt. Forskerne satte også opp et kontrolleksperiment, hvor viften var skrudd av. Da var objektvalget helt tilfeldig.

Forskerne tolker dette som at kråkene sitter på forhåndskunnskap om hvordan ting med forskjellig vekt oppfører seg i vinden, noe som kanskje ikke er så rart. Men de kan også bruke denne kunnskapen til å utlede om et objekt sannsynligvis er tungt eller lett.

Men disse eksperimentene har nesten ikke blitt gjort på andre dyr, så forskerne vet ikke om kråker er spesielt flinke til å løse denne typen problemer.

Jelbert mfl: New Caledonian crows infer the weight of objects from observing their movements in a breeze. Proceedings of the royal society B, 2019. DOI: 10.1098/rspb.2018.2332