Se humlas IQ-test

Da én humle klarte å få tak i sukkervannet, lærte de andre humlene det også.

En humle trekker i snora. (Foto: Olli Loukola)

Først fikk noen humler smake på sukkervannet i midten av en blå skive, slik at de skulle forstå at den kunstige blomsten var verdt å undersøke.

Deretter la forskerne pleksiglass over skivene, og humlene måtte klare å trekke dem ut etter en snor. Det fiksa de greit.

En annen gruppe humler fikk prøve seg direkte på IQ-testen, uten å få smake på det søte først. Bare 2 av disse 110 fikk tak i søtsakene.

Men det som virkelig overrasket forskerne, var det som skjedde da utrente humler fikk muligheten til å se på en ekspert i aksjon.

– En imponerende skapning

Bak en glassvegg fulgte de med på det som skjedde. Da de ble sluppet løs, en etter en, klarte 60 prosent av dem å gjøre som læremesteren.

– Humla er en imponerende skapning, og gjennom studien vår får vi vist at den er flink til å lære, sier førsteamanuensis Eirik Søvik ved Høgskulen i Volda, som deltok i forskningen.

– Humla har hjerne som stort sett fungerer på samme måte som hos oss mennesker, sier han til høgskolens hjemmeside.

En enkelt velutdannet humle var nok til at en hel koloni av ufaglærte kunne tilegne seg denne evnen.

– Enkelte blomster er veldig vanskelig å bestøve. Om man lærer opp noen humler til å klare dette, kan de videreføre kunnskapen til andre humler. En slik kulturell læring hos humlene vil kunne være nyttig i produksjon av ulike planter for eksempel, sier Søvik.

Alem, Søvik mfl: Associative Mechanisms Allow for Social Learning and Cultural Transmission of String Pulling in an Insect. PLOS Biology, oktober 2016, doi: 10.1371/journal.pbio.1002564.

Her er et litt lengre klipp fra humletesten. (Video: Alem mfl):