Derfor hater du lukter andre elsker

Luktesansen er satt sammen på forbausende forskjellig måte fra person til person. Det kan forklare hvorfor vi oppfatter de samme luktene så ulikt.

(Illustrasjonsfoto: colourbox.com)

- Mmm! Samboeren suger steikedampen fra svinekotelettene inn i nesa og himler lykkelig med øynene. Du synes det stinker grisehus. Men det er jo det samme kjøttet.

Slike ulikheter i opplevelsen av lukter gjelder nok ikke bare mat, men en hel rekke forskjellige odører som vi møter. Så hvorfor oppfatter vi lukta så ulikt?

En del av grunnen kan rett og slett være at utstyret vi har i nesa er forbløffende forskjellig fra person til person, skal vi tro amerikanske forskere.

De mener at så mye som 30 prosent av lukteapparatet ditt er annerledes enn en tilfeldig person du sammenligner deg med.

Dermed kan lukta du kjenner faktisk være en helt annen enn den samboeren din oppfatter.

Ulike varianter av luktreseptorer

Luktesansen er i utgangspunktet komplisert utstyr med mange ulike bestanddeler. En av de vesentlige komponentene er en samling på rundt 400 ulike luktreseptorer, som kjenner igjen hver sine luktstoffer.

Når lukta fra liljer eller tåfis treffer disse reseptorene, vil et sett av ulike reseptorer reagere på hver sine stoffer i eimen, og fyre avsted signaler langs nervebanene til hjernen.

På bakgrunn av dette mønsteret av signaler får hjernen en oppfatning om hvilken lukt det er snakk om og hvor sterk den er.

Men systemet er enda mer komplisert, forteller Joel Mainland fra Monell Chemical Senses Center og kollegaene hans ifølge ei pressemelding.

Mange av reseptorene kommer nemlig i flere varianter. Noen mennesker har én type, og andre har en annen. Dette betyr at hver og én av oss har en unik kombinasjon av luktreseptorer.

140 av 400 er forskjellige

Forskerne dyrket ulike varianter av luktreseptorer i laboratoriet og registrerte hvilke lukter de reagerte på. Etterpå ble reseptorenes DNA undersøkt. Resultatene viste at det er betydelige forskjeller på reseptorvariantenes gener og hva de reagerte på.

Da Mainland og co la resultatene inn i en avansert matematisk modell, regnet de seg fram til at det gjennomsnittlig er 30 prosent forskjell mellom folks luktesans. Det betyr altså at hele 140 av de 400 luktreseptorene deres reagerer på ulikt på luktstoffer som entrer nesa.

Nå er neste skritt i forskninga å kartlegge sammensetningen av reseptorer hos hundrevis av mennesker og så undersøke hvordan disse folkene faktisk oppfatter forskjellige lukter.

Slik kan vi kanskje en gang forstå luktesansen godt nok til at vi kan simulere en hvilken som helst lukt bare ved å stimulere de riktige reseptorene, spekulerer forskerne.

J. D. Mainland, The missense of smell: functional variability in the human odorant receptor repertoire, Nature Neuroscience, publisert online 8. desember 2013.