Denne musen er så ung at den ikke ahr åpnet øynene enda. Hva kan egentlig ungt blod gjøre for gamle mus og omvendt? (Foto: ShwSie/CC BY-SA 3.0)

Ungt blod snur ikke aldring

Da forskere prøvde å bytte blod mellom en gammel og en ung mus gikk det hardt ut over den unge musa.

Det høres ikke ut som seriøs vitenskap, men ungt blod kan gjøre gamle mus både sunnere og på mange måter yngre, ifølge flere forskere som har gjort slike undersøkelser.

For eksempel viser denne denne studien fra 2014 at gamle mus som fikk overført blod fra unge mus ble flinkere til å løse oppgaver. Forskerne bak studien mener å ha vist at de eldre musene fikk økt vekst av hjerneceller etter blodoverføringen.

Nå viser det seg at verdien av ungt blod kanskje ikke er så stor allikevel.

En amerikansk forskergruppe har prøvd å undersøke effekten av blodoverføringer mellom gamle og unge mus med en ny metode. Resultatet er publisert i tidsskriftet Nature Communications.

Eldre mus som fikk ungt blod fikk en veldig liten eller ingen positiv effekt, mens yngre mus som fikk gammelt blod ble raskt mye dårligere. Hva er det som foregår her?

Sydde mus sammen

Bakgrunnen for dette eksperimentet ble lagt i 2005, da den samme forskergruppen ved Berkley i California gjorde en studie av ungt blod i gamle mus.

Skadede muskler ble raskere friske hos de eldre musene, og det samme gjaldt for gamle levre. Studien fikk mye oppmerksomhet.

For eksempel kalte den medisinske forskeren Hans-Willem Snoeck resultatene for bemerkelsesverdige i Nature-artikkelen «Serum of youth?». Men forskerne hevder at de aldri mente at ungt blod fungerte som medisin mot aldring.

Metoden de brukte den gangen kan ha gitt uklare resultater, ifølge den nye studien.

Den gamle metoden var ganske grisete. Forskerne sydde unge og eldre mus sammen slik at de delte sirkulasjonssystem. Blod fra begge musene gikk gjennom organene til begge musene.

Da er spørsmålet om det faktisk var blodet som stod for de positive effektene, eller om det var hele pakka. Den gamle musen fikk også tilgang til de yngre organene til musen.

For å prøve å isolere effektene av blodet, utviklet forskerne en ny metode. Den er ikke nødvendigvis noe mindre grisete.

Blodoverføringer

De har bygget en blodoverføringsmaskin som gjør det mulig å holde blodmiksen stabil i begge musene uten at de må sys sammen. Musene kan også kobles fra hverandre, slik at de ikke deler for eksempel organer.

Her kan du se en video av hvordan den eksperimentriggen ser ut (må lastes ned, ikke for sarte sjeler).

Begge musene har dermed en 50-50 miks av sitt eget blod og den andre musens blod.

Dermed mener forskerne å ha skaffet seg en bedre forståelse av hvilke effekter blodoverføringen faktisk hadde på musene.

Resultatene var ganske annerledes, sammenlignet med det første forsøket.

Ikke så mye effekt for eldre mus

Som i det forrige forsøket, testet forskerne blant annet hvordan kroppen reparerer muskel- og leverskader.

Cellene i de eldre musene ble litt bedre på å reparere musklene, men blodoverføringen fikk størst konsekvenser for de unge hjernene.

Utviklingen av hjerneceller gikk mye tregere i de unge musene med 50 prosent gammelt blod, sammenlignet med vanlige ungmus.

Forskerne så ingen effekt av ungt blod på hjerneutviklingen hos de eldre musene, i motsetning til i andre studier.

Dermed tror forskerne at det heller kan være slik at gammelt blod har en negativ effekt enn at ungt blod er sunt. Det kan til og med være at de gamle musene har godt av å få blodet sitt tynnet ut av blodoverføringen, og at det er det som gjør at de blir litt sunnere.

Det er sannsynligvis noen molekyler i det gamle blodet som ødelegger for cellereparasjon, men forskerne sier at det trengs mer forskning for å finne ut hva som egentlig gjemmer seg i de gamle årene.

Dette er foreløpig museforsøk, så forskerne vet heller ikke om dette er overførbart til mennesker.

Rebo mfl: A single heterochronic blood exchange reveals rapid inhibition of multiple tissues by old blood. Nature Communications, november 2016. DOI: 10.1038/ncomms13363.