Helårsdekk skal være et kompromiss og passe alle føreforhold, men i virkeligheten fungerer de sjelden godt, viser forskning.

Forskere advarer mot å droppe dekkskiftet

Helårsdekk fungerer ikke hele året, ifølge forskere.

Helårsdekk kan virke smart. Du sparer oppbevaringsplass, penger og tid. 

Men myndigheter og forskere advarer. Helårsdekkene fungerer ganske enkelt ikke hele året. 

Det konkluderer forskere ved Statens väg- och transportforskningsinstitutt (VTI) i Sverige, som har undersøkt dem nærmere. 

DinSide skrev først om saken

Én av seks dødsulykker med helårsdekk

I Sverige har det vært tillatt å kjøre med helårsdekk siden 2019. I Norge kan du kjøre vinterdekkene hele året så sant de er piggfrie og har lovlig mønsterdybde. 

VTI undersøkte i 2021 800 biler involvert i dødsulykker mellom mai og september. 

17 prosent av disse bilene hadde helårsdekk på. 

– Det er mange flere biler med vinterdekk innblandet i alvorlige ulykker om sommeren enn det vi kunne forvente ut ifra hvor mange som kjører på slike dekk, sa forskningsleder Mattias Hjort til Vi Bilägare i 2021. 

Et dårlig kompromiss

En undersøkelse fra i år slår VTI fast at helårsdekk er et dårlig valg i sommerhalvåret. 

– Om det er tvingende nødvendig er valget av dekk viktig, ettersom det er stor forskjell på dekkenes kvalitet, sier Mattias Hjort i en artikkel på VTIs nettsider

Det er ytterst stor forskjell på hvordan dekkene fungerer på ulike føreforhold, sier han. 

Tradisjonelle sommer- og vinterdekk har ulike egenskaper for å passe best mulig til føreforholdene. Piggfrie vinterdekk har en mykere gummiblanding enn sommerdekk for å få bedre grep på is og kalde forhold. 

Når det blir varmere, blir piggfrie vinterdekk for myke og veigrepet dårligere. 

Et dårlig kompromiss

VTI valgte ut 14 helårsdekk, fem piggfrie vinterdekk og to sommerdekk. Av de piggfrie vinterdekkene var tre ment for europeiske forhold, to for nordiske.

Alle dekkene ble testet to ganger på snø og is. Resultatene varierte lite i de to testene. 

En vintertest ble gjort i 10 minusgrader på en testbane i Finland. De gjorde bremsetester både på is og snø. 

En sommertest ble gjort på både tørr og våt asfalt. 

Like dårlige som sommerdekk

Hjort forklarer at noen av helårsdekkene hadde prioritert vinteregenskaper, andre hadde sommeregenskaper som prioritet. Til felles har slike dekk at de er kompromisser som ikke fungerer optimalt til noen føreforhold. 

– Sammenlignet med nordiske piggfri vinterdekk så er veggrepet på snø generelt svært mye dårligere. På is er forskjellene enda større, sier Hjort. 

Han forteller at de dårligste dekkene i testen presterte på samme nivå som de vanlige sommerdekkene på isføre. 

Noen av vinterdekkene beregnet på europeiske forhold hadde veldig dårlig isgrep, skriver forskningsinstituttet. 

Mer enn én av fem nordmenn har kjørt med vinterdekk om sommeren

I Norge viser en undersøkelse gjort av Infact på vegne av Continental Norge at 22 prosent av bilførere har kjørt hele sommeren på piggfri vinterdekk. Det skriver DinSide. 

Foreløpig har vi ingen ulykkesstatistikk på helårsdekk. 

– I våre undersøkelser konkluderer vi med at slitte eller gamle dekk er en viktig medvirkende årsak til mange dødsulykker, men vi har ingen oversikt over om bilene har kjørt på vinterdekk om sommeren, sier overingeniør i Statens vegvesen, Svein Ringen til DinSide. 

Få med deg ny forskning

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

Du kan velge mellom daglig eller ukentlig oppdatering.

Powered by Labrador CMS