Kreativitet gir flinke barn
Førstelektor og billedkunstner Synneva Heradstveit ved Høgskolen i Bergen mener barn må få utviklet seg innen tegning, form og farge. Da blir barna mer kreative, og dermed flinkere i andre fag også.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
I dag er det en rivende utvikling innen kunstneriske uttrykk, og Heradstveit mener det er viktig at de aller minste også får ta del i denne verden. Derfor bruker hun lek og humor når hun underviser førskolelærerstudentene.
- Barn er svært åpne og fritenkende, og de har mye å lære oss voksne. Det er viktig å være lydhøre overfor barn og å lytte til barn som tegner og maler. Dersom vi vekker kunstinteressen tidlig hos barna sørger vi for at de kan få en ekstra dimensjon i livene sine, sier førstelektoren.
Kunstneren underviser førsteårsstudentene på førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Bergen i forming. Der begynner studentene så og si på bunnen igjen.
Må tørre å leke
Heradstveit bruker en metode utviklet av kunstteoretikeren Betty Edwards, der man tegner i blinde.
- Det handler om å våge å male det de ser i tankene sine. Man må kaste seg utpå, stole på seg selv og sitt uttrykk. Det virker ofte veldig forløsende, sier Heradstveit.
Siden går undervisningen over i fargelære, fargeassosiasjoner og malerteknikker. - Det er gledesfylt og lekent, men det er forankret i solid kunnskap, sier førstelektoren.
Må bli trygge på seg selv

- Mange av studentenes kreativitet og tegnekunnskaper har stoppet opp etter grunnskolen. De har ikke lenger et forhold til dette faget, og de får ofte prestasjonsangst. Da er det min oppgave å hente dem inn igjen og inspirere dem til å bruke sine evner og sin historie i arbeid med barn, sier Heradstveit.
Førskolelærerutdanningens fremste oppgave når det kommer til formgivningsfag er å gjøre studentene trygge. Både på seg selv, og når det kommer til form og farge.
- Skal du få noko til å gro, må du tilbake til eigen hage, sier Heradstveit og siterer Olav H. Hauge.
- Studentene må altså lære å bruke av seg selv, de må tørre å åpne opp for nye impulser. Kunst utvikler kreativiteten og personligheten og gjør deg til et rikere menneske, sier hun.
Farger, flyt og forenkling
Heradstveit er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og ved Lærerhøgskolen på Notodden. Hun har mange års erfaring fra ungdomskole og videregående skole, og var også med på å bygge opp kunstskolen for barn i Bergen.
Som kunstner har Heradstveit arbeidet med forskjellige uttrykk, men de siste årene har hun rendyrket akvarellen.
Heradstveit liker godt allsidigheten i det å være kunstner og samtidig jobbe med undervisning.
- Dette er et fagområde som fyller hele meg. Mine interesser og mitt engasjement tar jeg med meg videre, og jeg føler jeg får brukt hele meg på høgskolen, sier hun.