Saken er produsert og finansiert av Høgskolen i Bergen - Les mer

Kreativitet gir flinke barn

Førstelektor og billedkunstner Synneva Heradstveit ved Høgskolen i Bergen mener barn må få utviklet seg innen tegning, form og farge. Da blir barna mer kreative, og dermed flinkere i andre fag også.
7.7 2006 05:00

I dag er det en rivende utvikling innen kunstneriske uttrykk, og Heradstveit mener det er viktig at de aller minste også får ta del i denne verden. Derfor bruker hun lek og humor når hun underviser førskolelærerstudentene.

- Barn er svært åpne og fritenkende, og de har mye å lære oss voksne. Det er viktig å være lydhøre overfor barn og å lytte til barn som tegner og maler. Dersom vi vekker kunstinteressen tidlig hos barna sørger vi for at de kan få en ekstra dimensjon i livene sine, sier førstelektoren.

Kunstneren underviser førsteårsstudentene på førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Bergen i forming. Der begynner studentene så og si på bunnen igjen.

Må tørre å leke

Heradstveit bruker en metode utviklet av kunstteoretikeren Betty Edwards, der man tegner i blinde.

- Det handler om å våge å male det de ser i tankene sine. Man må kaste seg utpå, stole på seg selv og sitt uttrykk. Det virker ofte veldig forløsende, sier Heradstveit.

Siden går undervisningen over i fargelære, fargeassosiasjoner og malerteknikker. - Det er gledesfylt og lekent, men det er forankret i solid kunnskap, sier førstelektoren.

Må bli trygge på seg selv


“Synneva Heradstveit foran en av sine akvareller”

- Mange av studentenes kreativitet og tegnekunnskaper har stoppet opp etter grunnskolen. De har ikke lenger et forhold til dette faget, og de får ofte prestasjonsangst. Da er det min oppgave å hente dem inn igjen og inspirere dem til å bruke sine evner og sin historie i arbeid med barn, sier Heradstveit.

Førskolelærerutdanningens fremste oppgave når det kommer til formgivningsfag er å gjøre studentene trygge. Både på seg selv, og når det kommer til form og farge.

- Skal du få noko til å gro, må du tilbake til eigen hage, sier Heradstveit og siterer Olav H. Hauge.

- Studentene må altså lære å bruke av seg selv, de må tørre å åpne opp for nye impulser. Kunst utvikler kreativiteten og personligheten og gjør deg til et rikere menneske, sier hun.

Farger, flyt og forenkling

Heradstveit er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og ved Lærerhøgskolen på Notodden. Hun har mange års erfaring fra ungdomskole og videregående skole, og var også med på å bygge opp kunstskolen for barn i Bergen.

Som kunstner har Heradstveit arbeidet med forskjellige uttrykk, men de siste årene har hun rendyrket akvarellen.

Heradstveit liker godt allsidigheten i det å være kunstner og samtidig jobbe med undervisning.

- Dette er et fagområde som fyller hele meg. Mine interesser og mitt engasjement tar jeg med meg videre, og jeg føler jeg får brukt hele meg på høgskolen, sier hun.

Annonse

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse

Annonse