Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.

Ikke glem at det går an å gå på tur i skogen selv om det er vinter.

Barna er mindre på tur om vinteren: – Se på snø og is som en mulighet heller enn en utfordring

Det er ikke mye skal til for å gi barna flere naturopplevelser, ifølge forsker Henrik Neegaard. Han har flere råd til hvordan barnehager kan komme seg mer ut i naturen – også om vinteren.

– De fleste barnehager bruker naturen jevnlig, men i byen er det ofte større utfordringer med å komme seg ut i naturen. I dag er det mange barn som ikke får erfaringer med friluftsliv gjennom familien. Da blir friluftsliv i barnehagen og skolen enda viktigere enn før, sier forsker Henrik Neegaard ved OsloMet.

Han er redaktør og bidragsyter i den ferske boka Barnehagens friluftsliv.

Han forteller at det er lite forskning på hvor mye norske barnehagebarn faktisk er ute i naturen, men at mange barnehager i alle fall har én turdag i uka.

Mindre på tur om vinteren

Det er imidlertid store forskjeller på hvor mye barnehagebarna er ute i naturen om vinteren og sommeren.

En undersøkelse fra Helsedirektoratet viser at barnehager oftest er ute kun en til to timer daglig om vinteren. Da er både utetid i barnehageområdet og turer i nærmiljøet og i naturen inkludert.

Det står i sterk kontrast til sommerhalvåret der flertallet av barnehagene er ute over fire timer daglig.

– Det er mye god folkehelse i å bevege seg i natur, men vi må ikke glemme at barna også kan få veldig mye ut av å bare være, og få tid og rom til lek, sier Henrik Neegaard.

Bruk snøen og isen

– Vi har heldigvis fortsatt en lang vinter i Norge som vi bør utnytte. Se på snø og is som en mulighet heller enn en utfordring. Det trenger ikke være så avansert. Bruk nærområdet, anbefaler Neegaard.

Neegaard har intervjuet barnehagelærere om friluftsliv i barnehagen og hvordan de jobber med det. De trekker frem spesielt tre ting de legger vekt på: det enkle og det nære, frihet og lek.

Det enkle og nære

– Friluftslivet er rett utenfor døra: nærnaturen. Det trenger ikke å være villmark. Det kan for eksempel være et lite skogholt rett ved barnehagen. Bare gå ut og gjør det, oppfordrer Neegaard.

Han forteller at barnehagelærerne han har intervjuet er opptatt av å finne gode steder for utforskning og lek i nærområdet til barnehagen.

Det kan være steder som innbyr til flere ulike aktiviteter slik som å klatre, oppdage dyreliv, leke med pinner, kongler eller steiner eller vannlek ved små bekker.

Det er heller ikke nødvendig med avansert utstyr.

– Barna kommer langt med ull innerst og en vanntett utedress nå i vinterhalvåret.

Utstyr som ski, skøyter og akebrett, anbefaler han å låne, dele og kjøpe brukt.

– Det bør ikke være fokus på å kjøpe. Vi er inne i en dyrtid, og da kan nye skøyter eller ski være et stort inngrep i en alenefar eller alenemors økonomi.

Frihet

En annen viktig del av friluftslivet i barnehagen er at de har god tid og løs organisering.

– Barna har frihet til å velge hva de gjør, leke, gå i sitt eget tempo, utforske omgivelsene og bruke kroppen. Det innebærer tid til pauser, utforsking og det å være underveis, forteller Neegaard.

Ute på tur er det færre regler enn inne. Det er lov å rope, løpe og herje.

– Denne friheten er ikke en hvilepute, men et bevisst valg.

De Neegaard snakket med, fortalte for eksempel at de ikke går samla på rad og rekke i tau, men at de fordeler de voksne slik at barna kan bevege seg i et langt strekk. Slik får hvert enkelt barn frihet til å oppdage ting og gå «sin egen tur».

Dermed blir turen på alle barnas premisser, uansett om de har erfaring med friluftsliv eller ikke.

Når snøen kommer og er kram, er det mange muligheter i og rundt barnehagen.

Lek

– Den frie leken er en sentral del av friluftslivet i barnehagen. Alt fra å bygge hytter av pinner, klatre i trær, lete etter småkryp til rollelek der de lager seg sine egne rom ute.

Samtidig legger barnehagelærerne også opp styrt lek, slik som naturbingo, sanking av bær, natursti, hoggormsafari eller lesestund.

Som en av de spurte sier så er det uansett viktig at barna skal få gjøre noe skikkelig og ferdig, slik at de voksne ikke bare raser forbi spennende steder eller dropper å følge opp viktige samtaler.

Alle barnehagelærerne legger vekt på det rolige friluftslivet i samtalene med forskeren.

– Det er mye god folkehelse i det å bevege seg i natur, men vi må ikke glemme at barna også kan få veldig mye ut av å bare være og få tid og rom til lek. Barna leker fordi det er gøy, spennende og trigger nysgjerrigheten. Samtidig øver de på verden gjennom leken, sier Neegaard.

Det er ikke nødvendig med avansert utstyr. Ski, skøyter og akebrett kan man låne, dele eller kjøpe brukt.

Hvorfor er friluftsliv i barnehagen viktig?

Barnehagelærerne nevner flere årsaker til at friluftslivet er viktig, blant annet turfellesskap, fysisk aktivitet, motorisk utvikling, mestring og selvstendiggjøring.

– Gjennom friluftslivet opplever barna at de får til ting. De lærer at de kan stå i ubehagelige ting som å fryse, være sultne og bli slitne. Og de lærer strategier for å takle motgang og medgang, sier Neegaard.

Han forteller at friluftslivet krever noe av barna og kan gjøre dem mer robuste. Sammen med gode barnehagelærere vokser de på det og får forsterket troen på seg selv.

– Dermed er friluftslivet viktig både for den fysiske og psykiske helsen til barna, sier han.

Tips til enkelt vinterfriluftsliv:

Bygge og lage ting med snø og is

Når snøen kommer og er kram, er det mange muligheter i og rundt barnehagen.

– Gjør snøfall til en merkedag i barnehagen. Legg alt annet til side og vær ute i snøen. Bygg snømann eller snøborger og ha snøballkrig.

En annen mulighet er å lage kunst i snøen.

– Ta med farger ut og la barna bruke fantasien og bli kjent med elementet snø. Det kan ta hele dagen.

Flere steder i landet er det mindre snø om vinteren enn før. Da kan man i stedet utforske og leke med is. Bruk frostdager til å fryse is i melkekartonger eller lignende, foreslår Neegaard.

Skilek

Ikke fokuser på teknikk og skiopplæring, men lek på ski.

– Å prate teknikk med barn i denne alderen er bare tull. Når barn kan gå, kan de også gå på ski. Ambisjonsnivået bør være lavt.

I stedet for å kjøre én skidag i året anbefaler han skilek i nærområdet så lenge det er snø.

– Det går an å lage løyper i snøen inne på barnehagens område eller rett utenfor. Man kan for eksempel ta med bamsene på leken ved å hive dem ut i området, og så skal barna samle dem inn igjen på ski, foreslår han.

Andre tips er sisten på ski eller å kjøre ned små bakker og tråkke opp igjen.

Islek

Barnehagen trenger ikke å dra langt for å stå på skøyter heller.

– Hva med å lage en liten skøytebane inne på barnehagens område? Du kan legge ut en liten presenning på et flatt område og fylle på vann. Området trenger ikke å være stort. Du kan også gjøre det i sandkassa.

Skogfomling og utforsking av spor

Ikke glem at det går an å gå på tur i skogen selv om det er vinter.

– Skogfomling vinterstid er også gøy, altså å vasse litt rundt utenom stien.

Da er det større sjanse for å kunne utforske spor og kanskje til og med se noen dyr.

– Da er det selve turen og fomlingen som er poenget, ikke at man skal et spesielt sted.

Referanse:

Henrik Neegaard og Inger Wallem Krempig (red.): Barnehagens friluftsliv. Cappelen Damm, 2022. Sammendrag.

Powered by Labrador CMS