Det tar ikke lang tid før tarmbakteriene tilpasser seg et nytt liv med helt andre matvaner, ifølge ny studie. (Illustrasjon: T. L. Furrer / Shutterstock / NTB scanpix)

Tarmbakteriene endrer seg mye når du flytter til et nytt land

I hvert fall hvis man skal tro ny forskning på tilflyttere til USA.

Tarmbakterier har blitt koblet til en hel rekke forskjellige fenomener i kroppen. Noen mener å vise at tarmbakterier kan henge sammen med sjansen for hjertesvikt, mens andre forskere hevder at visse typer bakterieflora henger sammen med læring hos barn.

Denne samlingen med milliarder på milliarder av mikroorganismer i tarmen er også svært formbar, noe som blir illustrert av en ny studie i tidsskriftet Cell.

Forskerne har sett på tarmfloraen til immigranter som har kommet til USA fra ganske fjerne og landlige steder. Det er snakk om Hmong-folk, en etnisk gruppe som lever i blant annet Thailand, Kina og Vietnam.

Forskerne har også sett på Karen-folk, en annen etnisk gruppe fra Myanmar og Thailand.

Og det tar visstnok ikke lang tid før tarmbakteriene tilpasser seg et nytt liv med helt andre matvaner, ifølge artikkelen.

Et eksempel på en bregneart som brukes til matlaging for Hmong-folk i Thailand, som immigranter fra denne folkegruppen i USA kan miste evnene til å fordøye på grunn av ny tarmflora. (Bilde: Pajau Vangay)

Annen mat

Forskerne har blant annet sammenlignet tarmbakteriene til personer fra disse folkegruppene som levde i hjemlandene, med folk som hadde emigrert til USA.

Kanskje ikke overraskende var det store forskjeller på bakteriefloraen mellom disse gruppene. Immigrantene til USA hadde mistet mye av bredden av tarmbakterier, sammenlignet med de som fortsatt levde i hjemlandene. Dette henger kanskje sammen med fordøyelse av forskjellige typer planter som ikke USA-beboerne må forholde seg til.

Tidligere forskning har også vist at folk som lever i enklere kår på landsbygda har en bredere tarmflora enn folk i industrialiserte og urbane samfunn.

Endrer seg fort

Dette mangfoldet av bakterier blir ganske fort mindre når folk bytter miljø, ifølge en annen del av undersøkelsen.

Her studerte forskerne bakteriefloraen i tarmen til 19 Karen-folk både før og etter de hadde kommet til USA. I løpet av 6-9 måneder etter at de hadde kommet til USA, hadde tarmfloraen deres begynt å ligne på den de finner hos en gjennomsnittlig amerikaner. Vestlige tarmbakterier var på god vei til å erstatte bakteriene fra gamlelandet.

Forskerne vet ikke helt hva dette egentlig betyr. Forskerne fant en sammenheng mellom mer vestlig tarmflora og økt risiko for overvekt, men det er ikke nok til å si noe om hva som fører til hva. Forskerne peker på at det er mange andre faktorer, som for eksempel stress, drikkevann, aktivitetsnivå, medisiner og en hel rekke andre ting ved et nytt liv i et nytt land som kan påvirke for eksempel risiko for overvekt.

Vangay mfl: US Immigration Westernizes the Human Gut Microbiome. Cell press, 2018. DOI: 10.1016/j.cell.2018.10.029. Sammendrag