Både skosåler og telefoner inneholder haugevis av bakterier. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Forskere fant ukjente arter i telefoner og under skosåler

Bakteriefloraen blir stadig større. Og viktigere.

Amerikanske forskere oppdaget flere ukjente grupper av bakterier da de samlet inn prøver fra mobiltelefoner og fra under skoene til folk.

Forskerne dro rundt i USA og fikk folk til å vaske og skrubbe telefoner og skosåler med bomullspinner.

Da fant de minst ni grupper med bakterier som ingen hadde oppdaget før.

Forskerne tror undersøkelsene kan bidra til å finne ut mer om hvordan vi lever sammen med bakteriene våre, enten de holder til på huden, i munnen eller i et av de mange andre hulrommene våre.

Viktig for helsa

Hver og en av oss har nemlig sitt eget mikrobiom – vår egen blanding av mikroorganismer. Dette økosystemet kan kanskje brukes som et fingeravtrykk for å identifisere oss.

De siste tiårene har forskningen vist at disse mikroorganismene spiller en viktig rolle for helsa vår.

– Vi har bare skrapet i overflaten når det gjelder å forstå det mikrobielle mangfoldet, sier Jonathan Eisen til New Scientist.

Det er derfor Eisen forskerkollegaene hans nå har sett etter mikroorganismer i telefoner og skosåler. For å prøve å forstå mer av hva som foregår.

De skriver at mikrobiomet på slikt personlig tilbehør er interessant fordi de både er en kilde til mikrober og en avfallsplass for dem. Dermed kan de fortelle om hvilke mikroorganismer et menneske blir utsatt for uten å måtte trenge inn i kroppen.

Mørk materie

3500 bomullspinner viser, ikke overraskende, at telefoner hadde mest av mikroorganismer som er kjent for å være til stede i det menneskelige mikrobiomet.

Skosåler inneholdt gjerne mer av organismer som ofte forekommer i jorda.

Og noen av dem altså ikke beskrevet av forskere tidligere.

– Disse organismene, ukjent for vitenskapen, finnes rett under nesa vår. De lever på telefonene og skoene våre, sier mikrobiolog Sean Gibbons til New Scientist.

Så lite vet forskerne om mange av dem at de kaller dem mikrobiell mørk materie. Som en parallell til fysikernes mørke materie som antas å utgjøre 85 prosent av all materie i universet. Og som de vet svært lite om.

Coil, Eisen mfl: Bacterial communities associated with cell phones and shoes. PeerJ Preprints (ikke fagfellevurdert), februar 2019, doi: 10.7287/peerj.preprints.27514v1.