Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.

Legemiddelselskapene er likevel ikke spesielt interesserte i å utvikle nye antibiotika.

Nå skal abonnement på antibiotika testes ut

Antibiotikaresistens er en av verdens store utfordringer, men legemiddelindustrien er likevel lite interessert i å utvikle nye antibiotika. Nå skal to land prøve Netflix-modellen.

Ifølge en studie fra Det europeiske smitteverninstituttet i 2018, dør 33.000 mennesker på grunn av antibiotikaresistens i Europa hvert år.

Problemet er økende, men legemiddelselskapene er likevel ikke spesielt interesserte i å utvikle nye antibiotika.

For det aller viktigste vi kan gjøre for å hindre økningen av resistente bakterier, er å bruke så lite antibiotika som mulig.

– Nye antibiotika er en kjempedårlig idé for legemiddelselskapene. Ideelt sett så skal de da bruke hundrevis av millioner på å utvikle noe vi forhåpentligvis aldri får bruk for, og det er en kjempedårlig forretningsmodell, sier Magnus Steigedal, leder for Institutt for klinisk og molekylær medisin ved NTNU.

Podcast: Ny satsing på antibiotika

Hvordan påvirke legemiddelselskapene til å satse på nye antibiotika? Spørsmålet er tema i denne episoden i NTNUs podkastserie De store spørsmålene. Du finner hele serien i appene der du lytter til podkast.

Veldig gode resultater

Blant forskere gjøres det oppdagelser som kan gi effektive antibiotika. En av de som har kommet lengst på verdensbasis med å utvikle helt ny antibiotika, er professor Marit Otterlei ved NTNU.

– Vi har oppdaget at 97 prosent av bakteriene dør innen fem minutter, forteller Otterlei.

Likevel sliter hun med å få utviklet forskningen til å bli medikamenter vi alle kan få tilgang til.

Netflix-modellen

Christine Årdal er seniorforsker ved Folkehelseinstituttet og har en doktorgrad i forretningsmodeller for legemiddelinnovasjon. Hun har deltatt i et EU-prosjekt som heter Joint Action.

Noen kaller det Netflix-modellen. Enkelt forklart så betaler et land for å ha ubegrenset tilgang til visse typer antibiotikum. I løpet av året bruker de dette så lite eller mye de vil eller trenger. Tilgangen til medisin blir altså tilpasset behov og bruk, på samme måte som en som abonnerer på Netflix.

Kun to land tester ut denne ordningen. Sverige startet sommeren 2020 og har nå tilgang til fem ulike varianter av antibiotika som de kan bruke som de vil ved behov. England skal i gang neste år. De betaler mange millioner pund for å ha tilgang til bestemte antibiotikum.

Også EU og USA vurderer lignede ordninger.

Legemiddelselskapene får betalt

Netflix-modellen er altså en ny økonomisk modell ettersom legemiddelselskapene tjener lite på å utvikle ny antibiotika slik det er nå. For å hindre resistens må det brukes så lite som mulig antibiotika.

Det er en svært dårlig forretningsmodell å bruke millioner på å utvikle medisiner som kanskje ikke skal brukes, eller brukes veldig lite. Derfor utvikler ikke legemiddelselskapene ny antibiotika, selv om menneskeheten trenger det.

Netflix-modellen gjør det mulig å tjene penger – legemiddelselskapene får betalt – samtidig som man kan holde bruken av medisinene på et så lite nivå som mulig. Hør mer om konseptet i episoden:

Powered by Labrador CMS