En kunstig livmorhals dyrket fra stamceller på laboratoriet. Celler som er smittet av klamydia er farget rødt.

Klamydia kan bidra til livmorhalskreft

Det viser forsøk på minorganer som etterligner livmorhalsen. Dobbel infeksjon med HPV-virus og klamydia forandret cellene til å ligne kreftceller.

På et laboratorium i Tyskland lever noen små organer. Flere lag av slimhinneceller omkranser en liten kanal.

Cellene har blitt til noe som ligner på en livmorhals. Altså kanalen som forbinder vagina med livmor.

Nå har forskerne brukt slike miniorganer til å bevise noe mange har mistenkt.

Nemlig at klamydia kan føre til livmorhalskreft.

Når klamydiabakterien og HPV-viruset er tilstede i det kunstige organet samtidig, begynner nemlig cellene å ligne på kreftceller.

HPV-vaksinen overskygget forskning på andre årsaker

Norge ligger på verdenstoppen for klamydia. I 2020 fikk 28.466 nordmenn diagnosen. Dette er det høyeste rapporterte antallet i Norge noensinne, ifølge FHI.

Før vaksinene mot HPV-viruset kom, var det flere forskere som undersøkte om klamydia kunne være medskyldig i utviklingen av denne typen kreft.

En av disse er Mari Nygård, som forsker på livmorhalskreft ved Kreftregisteret.

Men HPV-vaksinens suksesshistorie har overskygget forskning på andre årsaker til livmorhalskreft, forteller hun til forskning.no.

Nygård har tidligere uttalt til forskning.no at 70 prosent av alle tilfeller av livmorhalskreft vil bli borte takket være vaksinen.

Mari Nygård tror den nye studien kan inspirere til mer forskning på klamydias rolle i kreftutvikling.

Vaksinen beskytter ikke mot alle HPV-virus

Men miniorganene kan blåse liv i denne forskning igjen, ifølge forskeren.

− Denne studien kan sette fokus på klamydia og at ikke alle HPV-typer er dekket av vaksine, sier hun.

For det finnes mange typer HPV-virus som kan være kreftfremkallende. Vaksinen som brukes i Norge, beskytter mot de to vanligste, men ikke mot resten.

Kanskje er klamydia en del av forklaringen

Kvinner kan altså fortsatt bli smittet med HPV-virus, selv om de er vaksinerte. Og mange er jo heller ikke vaksinert, siden vaksinasjonsprogrammet er såpass nytt.

Uansett er det bare en liten andel av de som blir smittet med HPV som faktisk får kreft.

Her kommer klamydia inn i bildet.

Kanskje kan kjønnssykdommen være en del av forklaringen på hvem av de som får HPV-viruset som faktisk utvikler kreft?

Klamydia er ofte en stille sykdom

En viktig forskjell mellom HPV og klamydia er at den første sykdommen skyldes et virus, mens den andre skyldes en bakterie.

Siden klamydia er en bakterie, kan sykdommen nemlig behandles med antibiotika. Men det får ikke alle mulighet til.

− Mange har klamydia uten å vite det, sier Nygård.

Det er et problem fordi denne kjønnssykdommen kan gjøre det vanskeligere å få barn senere.

Hvis bakterien i tillegg kan føre til at kvinner får livmorhalskreft, er det enda en grunn til å ta sykdommen på alvor.

− Fascinerende

Forskning på miniorganer, eller organoider, kan åpne opp for mye ny kunnskap.

I motsetning til forskning på pasienter kan slike modeller på laboratoriet gjøre det mulig å finne ut hva som foregår inni cellene.

Da går det an å forstå hva klamydiabakterien og HPV-viruset gjør med cellene i livmorhalsen, påpeker Nygård.

Hun er imponert over at forskerne bak den nye studien har fått det til.

− Det har vært et kjempeproblem å lage modeller for å studere livmorhalskreft, sier Nygård.

− Å få organoidene til å leve, er fascinerende. Det er helt fantastisk.

Flere forsøk må til

Miniorganene kan brukes til mye forskjellig. Blant annet å teste ulike medikamenter på laboratoriet.

Samtidig har studien en svakhet. Forskerne bare brukt én bestemt type HPV-virus.

Flere forsøk må altså til for å vite sikkert om klamydia alltid har denne effekten når bakterien er til stede samtidig som et HPV-virus.

Stefanie Koster mfl: Modelling Chlamydia and HPV co-infection in patient-derived ectocervix organoids reveals distinct cellular reprogramming, Nature communications, februar 2022.