Denne artikkelen er produsert og finansiert av UiT Norges arktiske universitet - les mer.

Smeltende sjøis i Arktis fotografert i forbindelse med en sjøisundersøkelse fra lufta.

For første gang kan vi måle hvor tykk havisen i Arktis er hele året

Ved hjelp av satellitter kan vi nå måle istykkelsen – også på sommeren. Det får stor betydning for skipsfarten i Arktis og vil forbedre våre vær- og klimaprognoser.

– Isen i Arktis smelter raskere enn noen gang. Kunnskap om tykkelsen på sjøisen er nødvendig for å drive næringsliv og seile trygt i arktiske farvann, men også for å lage prognoser som viser hvordan klimaet blir i framtiden, sier forsker Jack Landy ved Institutt for fysikk og teknologi på UiT Norges arktiske universitet.

Han begynte arbeidet da han jobbet ved University of Bristol og har ledet forskningsgruppen. Bak metoden står et internasjonalt team. Sammen har de utviklet det første datasettet som viser hvor tykk havisen er i hele Arktis i løpet av et år.

Resultatene er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Nature.

De nye dataene er viktige for skipsfarten og klimamodellene våre, sier Jack Landy.

Satellittene blir blendet av smelteis

Helt siden 1980-tallet har vi brukt satellitter for å måle istykkelsen i Arktis. Men teknikken har bare fungert på vinteren, fra oktober til mars, når isen og snøen er kald og tørr.

– I sommermånedene har satellittene blitt blendet av smeltevannsbassengene på isoverflaten og har derfor ikke klart å skille mellom smeltet is og vann, sier Landy.

Smeltevannsbassenger på arktisk sjøis fotografert under måling av istykkelsen.

Kunstig intelligens har løst problemet

For å løse utfordringen har forskergruppen tatt i bruk kunstig intelligens og undersøkt tidligere data fra satellittene. Nå vet de når satellittene registrerer is og når de registrerer hav.

Kunstig intelligens handler om å utvikle datasystemer som kan lære av egne erfaringer og løse komplekse problemer i ulike situasjoner og miljøer.

I tillegg har forskerne konstruert en ny datamodell av satellittsensoren for å være sikre på at den måler riktig høyde og tykkelse på isen.

For skipsfarten er dette godt nytt.

Måling av sjøisforholdene og istykkelsen fra isbryteren «Kronprins Haakon».

Tryggere å seile i arktiske farvann

Skipsfarten i Arktis har økt raskt de siste årene som følge av issmeltingen. Særlig i Barentshavet og nært Svalbard er aktiviteten stor på sommeren.

For å kunne seile trygt trenger båtene informasjon om hvor det er is og hvor tykk den er, før de seiler.

Meteorologisk institutt lager prognoser som viser isforholdene i Arktis, men har inntil nå manglet sikre data som viser sjøistykkelsen på sommeren.

– Ved å bruke de nye satellittdataene er det nå mulig å forbedre påliteligheten til havisvarslene, ikke bare for vinteren, men også for sommeren. Dette vil redusere sikkerhetsrisikoen for skip og fiskebåter, sier Landy.

– Vi vil også kunne forutsi om det vil være is eller isfritt på et gitt sted i september, hvis vi måler istykkelsen der i mai, sier han.

UiT-forskerne Jack Landy og Polona Itkin utplasserer en sjøisbøye for å registrere istykkelsen.

Vil gi bedre klimaprognoser

Ifølge forsker Michel Tsamados fra University College London vil forskningsresultatene også få betydning for vår forståelse av været og klimaet.

Han er en av forskerne bak studien og forklarer at de nye sommermålingene kan brukes i avanserte klimamodeller for å forbedre både vær- og klimaprognosene vi lager.

– Når vi bruker de nye isdataene i avanserte klimamodeller, vil de forbedre både de kortsiktige prognosene for været på de mildere breddegrader, men også de langsiktige som viser hvilket klima vi får i framtiden, sier han.

Smeltende sjøis i Arktis fotografert i forbindelse med den luftbårne sjøisundersøkelsen IceBird.

Referanse:

Jack C. Landy mfl.: A year-round satellite sea-ice thickness record from CryoSat-2. Nature, 2022. Sammendrag. Doi.org/10.1038/s41586-022-05058-5

Powered by Labrador CMS