De urgamle ekskrementene inneholdt mye korn og bønner, som er godt synlig på bildet. Men en av de fire avføringene som forskerne undersøkte, røper mer sofistikerte matvaner.

2.700 år gammel avføring inneholder spor av blåmuggost og øl

Dette er det eldste beviset på at europeere modnet ost ved hjelp av muggsopp, ifølge forskerne bak den nye studien.

Ved den lille alpebyen Hallstatt i Østerrike finnes det en gammel saltgruve. Den er et mekka for arkeologer.

Ting som vanligvis råtner, blir nemlig konservert av saltet.

Nå har forskere undersøkt eldgammel avføring som har blitt bevart i gruven.

I et ekskrement fra jernalderen fant de spor etter blåmuggost og øl. Det stammer fra en mann som levde her for 2.700 år siden.

DNA fra muggsopp og gjær

Forskerne bak den nye studien, som er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Current Biology, undersøkte DNA som fantes i den fossile avføringen.

Avfallet fra tarmene våre inneholder nemlig arvestoff fra mange forskjellige organismer. Både fra den som har bæsjet og fra maten personen har spist.

I jernaldermannens avføring oppdaget forskerne store mengder DNA fra to mikroorganismer som brukes i matlaging.

Nemlig muggsoppen P. roqueforti, som brukes til å lage blåmuggost, og gjærsoppen S. cerevisiae, som brukes til å lage øl og vin.

Ostefunn trolig det eldste i Europa

En av forskerne bak den nye studien, Frank Maixner, er overrasket over at disse menneskene var såpass sofistikerte i matveien, ifølge avisa The Guardian.

− Det er et veldig spesielt sted i alpene. Det er et ingenmannsland, sier Maixner til den britiske avisa.

Ifølge forskerne er dette det eldste beviset på at europeere modnet ost ved hjelp av muggsopp.

Området rundt alpebyen Hallstat i Østerrike er på Unescos verdensarvliste. Her drev mennesker med saltutvinning helt siden bronsealderen.

Laktoseintolerante

Salt er også viktig for å lage blåmuggost. Det hadde gruvesamfunnet god tilgang på, påpeker forskerne i den nye studien.

At blåmuggost har lite laktose i seg, kan også ha vært en fordel for jernaldermenneskene, skriver de i studien.

Europeeres evne til å bryte ned dette melkesukkeret er nemlig ganske ny.