Å gjete grisene inn i skogen for å spise eikenøtter, var vanlig i middelalderen. Byene ansatte gjerne egne grisegjetere til dette. Bildet heter «Høsting av eikenøtter for å mate grisene» og er en detalj fra the Queen Mary Psalter, en salmebok trolig fra mellom 1310 og 1320.(Foto: The British Library)
Grisen ga mat og tok hånd om søppel i middelalderen, men menn måtte passe på pungen
Det var helt vanlig å ha en gris i bakgården i Europas middelalderbyer. Men det vanket bøter hvis den fikk løpe fritt, eller hvis den beit av noens pung mens vedkommende benyttet seg av utedoen.
Arkeologiske funn fra middelalderen tilsier at det kjøttet
folk flest spiste mest av, kom fra kua. På andreplass kommer sau og geit.
Først på tredjeplass finner vi grisen.
Men grisens plass i samfunnet under middelalderen er
undervurdert, mener Dolly Jørgensen, professor i historie ved Universitetet i
Stavanger.
Da hun skrev masteroppgave for mange år siden om skogbruk rundt år 1100, oppdaget hun at en del av dette var at grisene kom og beitet i skogen. Og da hun jobbet med doktorgraden om renhold i middelalderbyene, så dukket det opp et helt regelverk om hvordan holde gris i byen.
– Jeg har i mange år tenkt at grisen trenger en
fullstendig historie, sier Jørgensen.
Jørgensen har trålet gjennom historiske lovverk og
rettsdokumenter, eiendomstransaksjoner, religiøse tekster, arkeologisk
materiale, middelaldermanuskripter og kunst på leting etter grisen.
Historien spenner over hele Europa, for det meste Vest-Europa, fra rundt år 500-1500.
– Det er mange griser i Norge i dag, folk spiser
gris hele tiden, skinke og bacon og pølser. Men vi ser dem ikke, og vi tenker
ikke på dem, sier Jørgensen.
– Under middelalderen var det ikke sånn. Da var
alle godt kjent med grisene. Både som levende dyr og som mat. De var en helt
vanlig del av livet, ikke bare på landet, men også i byen.
I flere av byene som Jørgensen har funnet tall for, hadde en
tredjedel av innbyggerne griser. De bodde oftest i et grisehus i bakgården.
– Griser er veldig fleksible som dyr, de spiser
gjerne matrestene dine, sier Jørgensen.
Både ølbryggere og bakere ville gjerne ha en gris eller to
som en slags søppelordning – grisene spiste avfallet fra produksjonen. Flere
byer hadde imidlertid lover om at man ikke kunne gi griser rester av andre dyr.
I lovens navn
Mange byer ansatte grisegjetere som fikk betalt for å ta med
seg grisene utenfor bymurene og inn i skogen for å spise nøtter og sopp eller
ut på jordene for å spise rester etter innhøstingen.
I byen, derimot, var det ikke lov å slippe grisene løs.
– Griser kan være veldig aggressive hvis de er
sultne, da spiser de hva de vil, sier Jørgensen.
Annonse
En historie fra Frankrike forteller til og med om en gris
som spiste et spedbarn.
– Om det faktisk skjedde, vet vi jo ikke. Men det
var god grunn til at det ikke var lov å slippe grisene ut i byen.
Mesteparten av byene jeg har sett på, hadde regelverk om at grisene måtte være i
huset eller i bakgården. Skulle de ut, så måtte det være med en gjeter.
Den som ikke fulgte reglene, fikk bøter.
At grisen var en del av bylivet, forteller også en historie
om datidens utedoer.
Under middelalderen kunne en utedo bestå av en stang til å
sitte på som stakk ut av veggen.
Men det var ikke nødvendigvis bare å sette opp en sånn stang
hvor som helst. Magnus Erikssons landslov i Sverige anga den riktige høyden på
stangen. Hvis stangen var plassert for lavt, kunne gårdseieren bli
erstatningspliktig dersom en gris bet av pungen på brukeren.
Dispensasjon til sykehusgrisene
Jørgensen har funnet mange bilder av griser i kalendere over
kirkens hellige dager. Oktober hadde gjerne et bilde av grisen ute i skogen for
å signalisere at dette var tiden for å ta med dyra ut i skogen for å spise
eikenøtter. I desember var det gjerne bilde av griseslakt.
Et annet eksempel fra kunstens verden er malerier av Den
hellige Antonius den store. Mannen som ofte regnes som den første munk, er
gjerne malt med en gris. Det finnes mange ulike historier om hvorfor St. Antonius har denne grisen med seg. En forklaring er at det henger sammen med Hospitalerne
av St. Antonius, godkjent som orden i 1095.
Hospitalerne etablerte kloster og sykehus i hele Europa og
fikk dispensasjon av paven til å la grisene sine gå fritt i gatene i
middelalderbyene.
– Men grisene måtte da ha bjeller på, akkurat som
en sau eller ku som har en bjelle, forteller Jørgensen.
Grisene og grisefettet var viktig som mat og behandling på
sykehusene. Og er mest sannsynlig også årsaken til at St. Antonius avbildes med
en gris med bjelle rundt halsen, ifølge Jørgensen. St. Antonius ble etter hvert
skytshelgen for husdyr, særlig grisen.
Annonse
En skitten gris
Grisen dukker også opp i tankene og ideenes verden.
– Griser spiser gjerne for mye. Når man prater om
en person som har en tendens til å fråtse, da er den personen en gris, sier
Jørgensen.
– Grisene liker også å rulle rundt i sølepytter,
fordi det faktisk er bra for hodene deres. Men folk flest tenker at dette betyr
at de er skitne og at det er et dårlig karaktertrekk.
På den andre siden var det en
kvinnelig helgen som var grisegjeter og som symboliserte lojalitet og verdien
av å gjøre jobben sin godt.
– Men for det meste er ideene man forbinder med
grisene negative, sier Jørgensen.
– De spiser for mye, de har for mye sex og får for
mange barn, og de er skitne.
Blir nesten ikke samlet inn
– Det høres helt fantastisk ut at det kommer en
bok om grisens rolle i middelalderen! utbryter Tone Bergland, arkeolog ved NIKU
Tønsberg på Norsk institutt for kulturminneforskning.
Bergland er ekspert på dyrebein og passer på at relevante
rester av dyr ikke bare kastes vekk ved utgravinger.
– Man samler inn så mye spennende funn, krukker og
kammer og alle mulige andre gjenstander. Men dyra, som har vært så ekstremt
viktige for mennesker, de blir nesten ikke samlet inn, forteller hun.
Selv om dyrebein utgjør en svært stor del av funnmaterialet i
middelalderen.
Annonse
– Vi får superspennende resultater fra det lille
vi finner, men det er sjelden rom i budsjettene til å analysere alt.
Griseoppdrett i Oslo?
Da Bergland nylig var med og gravde i Middelalderparken i
Oslo, avdekket arkeologene et område der det kan ha vært holdt mer gris enn
ellers i byen.
– Det er et lite materiale som ble samlet inn, men
vi kan likevel ane visse mønster, sier Bergland.
Mønsteret var annerledes enn for resten av Oslo og de
andre store middelalderbyene.
Vanligvis utgjør grisen rundt 10-20 prosent av dyreknoklene
som arkeologene finner. Men i Middelalderparken utgjorde grisen opp mot 30
prosent av materialet. Arkeologene fant også mange griseunger.
– Da tenker vi at det antakelig har vært drevet en
form for oppdrett på stedet. Dødfødte griseunger har blitt hivd til side, de
har ikke blitt spist heller, forteller Bergland.
Arkeologene kan også se at grisene har blitt slaktet før de
ble for store. Mange er under halvannet år.
– Det betyr at de har hatt overskudd av gris i
området. De måtte ikke spare på grisene og utvide populasjonen stadig vekk, men
kunne slakte dem da de fikk perfekt slaktevekt.