Dansk professor står i spissen for funnet av det proteinet som gir beskjed til musklene om å øke muskelmassen.

Forskere er på sporet av muskelpille

Potensialet er særlig stort for eldre med behov for å gjenoppbygge og beholde muskelmasse.

Ta en pille og få større muskler.

Det høres nesten ut til å være for godt til å være sant. Og det er det også – enn så lenge.

Men en forskergruppe ledet av professor Simon Bekker-Jensen fra Center for Sund Aldring ved Københavns Universitet har kommet et skritt nærmere, viser en ny studie publisert i tidsskriftet The EMBO Journal.

Og det er en «spennende studie», forteller Jean Farup, som er førsteamanuensis i biomedisin ved Aarhus Universitet i Danmark.

– Særlig for eldre er slike framskritt helt avgjørende, for vi vet at muskelstyrke er grunnleggende for en god alderdom, forteller han.

Medisinske utfordringer

Medisinsk er det en utfordring å aktivere ZAK-beta. Det skyldes at man har problemer med å aktivere et protein eller enzym i kroppen.

Det er enklere å hemme dem, som med betablokkere. De begrenser såkalte Beta1-reseptorer i hjertet. Dermed reduseres hjertefrekvensen hvis en person lider av hjerterytmeforstyrrelser.

Simon Bekker-Jensen forteller imidlertid at det forskes mye på medisinske løsninger for å aktivere proteiner.

Kilde: Simon Bekker-Jensen, pro.medicin.dk

Skrur på ZAK-beta-protein

Simon Bekker-Jensen og kollegene hans har tatt for seg det såkalte ZAK-beta-signalproteinet.

ZAK-beta har nemlig vist seg å være et viktig ledd i prosessen som aktiveres når en muskel trekker seg sammen, også kalt muskelkontraksjon.

Forestill deg at du spenner overarmen som Skipper'n.

Bicepsmuskelen blir som en pukkel.

Denne sammentrekningen aktiverer ZAK-beta-proteinet, noe som starter en kjedereaksjon av mekanismer i muskelen. Blant annet muskelvekst.

– Vi har lenge kjent til alle de funksjonene som starter i muskler. Det være seg muskelvekst, reparasjon av muskler eller forbedring av muskelfunksjon. Men dette første leddet, startskuddet om man vil, har vi ikke kjent til før, forteller Simon Bekker-Jensen.

– Det har vært som å finne en nål i en høystakk. Det finnes nemlig omkring 30 000 ulike proteiner i musklene. Men det er bare ZAK-beta som utfører akkurat denne oppgaven.

Vi vet fra tidligere forskning at familier med mutasjoner i ZAK-beta lider av sykdommer som svekker muskelmasse og styrke, forklarer Jean Farup i en kommentar.

Skipper'n brukte en boks spinat som muskelvekstmiddel. Kanskje vi en dag kan nærme oss noe lignende med en pakke ZAK-beta.

Redder den svekkede pasienter

For eldre pasienter kan funnet av ZAK-beta-proteinet bli viktig.

– Når eldre for eksempel faller og brekker hofta, så starter det en ond sirkel. De må ligge eller sitte i en lang periode, da de mister muskelmasse. Og det er ingen garanti for at de kommer seg på beina igjen, forteller Bekker-Jensen.

– For når hoften har grodd sammen, er det ikke sikkert de har nok styrke i musklene. En pille som aktiverer ZAK-beta-proteinet, ville derfor være et enormt framskritt, forklarer professoren.

Tap av muskelmasse

Tap av muskelmasse er ikke noe som plutselig skjer for eldre. Faktisk mister du mellom 3 og 8 prosent muskelmasse i året allerede fra 30-årsalderen.

Også muskelstyrken avtar med omkring 0,5-1 prosent i året.

Men musklenes tilpasningsevne i forhold til ytre belastning fungerer hele livet. Så 70-åringen kan være like sterk som en 30-åring hvis treningen holdes ved like.

Trening kan også holde knoklene ved like.

Kilder: 'Ergonomi - Forflytnings- og arbejdsteknik' (2014), Simon Bekker-Jensen

Allerede i gang med neste forsøk

Den videre forskningen på ZAK-beta er allerede på vei.

– Vi er allerede i gang med neste fase av forskningen. Og det går blant annet ut på å overuttrykke ZAK-beta-genet i mus. Dermed kan vi verifisere at proteinet virker som vi håper. Men vi avdekker også eventuelle bivirkninger.

Det tar imidlertid minst to år å få gjennomført denne endringen. Slik vi må ha tålmodighet, konstaterer Bekker-Jensen.

Også Jean Farup vil følge utviklingen med stor interesse, spesielt i forhold til virkning kontra bivirkning.

– Mer ZAK-beta kan kanskje påvirke kreftceller eller føre til uhensiktsmessig vekst av hjerteceller, avslutter Farup.

Elena Volpi mfl.: Muscle tissue changes with aging. Current Opinion in Clinical Nutrition # Metabolic Care, 2004. DOI: 10.1097/01.mco.0000134362.76653.b2