Professor Asta Håberg synes det er spennende å se på hjernen til folk. - Noen har yngre hjerne enn forventet, og noen har en eldre utseende hjerne, sa hun på Big Challenge Science Festival. Det er mye vi kan gjøre for å få en yngre hjerne. (Foto: Anne Lise Stranden)
Professor Asta Håberg synes det er spennende å se på hjernen til folk. - Noen har yngre hjerne enn forventet, og noen har en eldre utseende hjerne, sa hun på Big Challenge Science Festival. Det er mye vi kan gjøre for å få en yngre hjerne. (Foto: Anne Lise Stranden)

Slik kan du få en yngre hjerne

Hjerneforsker Asta Kristine Håberg har undersøkt 2000 hjerner og har sett 70-åringer med hjerner som ser ut som en 25-årings. Her får du syv ting du bør gjøre for å holde hjernen ung.

Publisert

En frisk hjerne er nøkkelen til en lykkelig, aktiv alderdom. Professor og lege Asta Kristine Håberg ved NTNU har undersøkt over 2000 hjerner med MR, og sett hvor forskjellige de er.

Hjernene til venstre tilhører 25-årige personer, mens de til høyre har 75-årige eiere. (Foto: Asta Håberg/NTNU)
Hjernene til venstre tilhører 25-årige personer, mens de til høyre har 75-årige eiere. (Foto: Asta Håberg/NTNU)

– Hjerner krymper etter hvert som vi blir eldre, sa hun på vitenskapsfestivalen Big Challenge, som pågår i Trondheim denne uken.

Salen fikk se bilder av en 25-årings frodige hjerne og en 75-årings mer skrante kranieinnhold.

– Men jeg har sett 70-åringer som har en hjerne som ser ut som en 25-årings, sier hun til forskning.no etter foredraget.

Slik holder du hjernen ung

Verdens befolkning eldes. Derfor er det viktig for den enkelte og samfunnet å holde hjernen sunn lengst mulig, slik at vi kan klare oss selv og gjøre det vi har lyst til.

Ifølge forskeren er det syv ting som er særlig viktig hvis du vil holde hjernen din ung:

  1. Jobb lenge
  2. Lær deg ting du ikke kan
  3. Tren minst en gang i uken til du blir svett
  4. Kutt røyken
  5. Unngå høyt blodtrykk
  6. Unngå diabetes type 2
  7. Unngå overvekt, særlig rundt midjen

Utdanning beskytter

De individuelle forskjellene er store, og den gode nyheten er at vi kan påvirke mye av hjernens helse selv. Vi bør begynne tidlig, ved å ta utdannelse etter videregående skole.

– Du kan riktignok ikke velge dine egne foreldre. Men vi vet at også de som er genetisk disponert for å få hjernesykdommer som Alzheimers, har stort utbytte av å ha høyere utdanning. De holder seg friske lengre, sier hun.

Grunnen til at hjernen krymper når vi blir eldre, er at de 100 milliarder nevronene endrer form som gjør at de ikke så lett fanger opp signaler eller sender dem like effektivt ut.

Dette viser seg typisk ved at vi får dårligere reaksjonsevne med alderen. Men vi blir ikke nødvendigvis tregere i alt.

- Oppsamlet kunnskap blir bedre. Det gjør at eldre ofte blir flinkere til å løse kryssord, sier Håberg.

Hjernen er plastisk

I tillegg er hjernen er plastisk og mottakelig for endring. Faktisk i større grad enn forskerne gikk ut fra tidligere. Dermed kan vi påvirke alderen på vår egen hjerne.

– Du må fôre hjernen med det den trenger, utfordringer, sier Håberg.

Pass dessuten godt på syn og hørsel.

– Om du ser eller hører dårlig, så sørg for briller og et godt høreapparat. Hjernen er avhengig av å få riktig informasjon fra sansene, sier forskeren.

Dette holder hjernen ung

De som har høy inntekt holder hjernen i større grad ung. Dette fordi det gir mulighet for å få godt helsehjelp, sunn ernæring og at de jobber lengre.

– Ikke prøv å bli pensjonist så tidlig som mulig. Jobb er veldig bra for hjernen, fordi det gjør at du må lære deg nye ting og er i et sosialt fellesskap, sier Håberg.

– Hvis du lærer deg nye ting som er utenfor komfortsonen, holder du hjernen ung. Sudoku er bedre enn kryssord!

Dette er farlig for hjernen

Overvekt og fedme er veldig farlig for hjernen, ifølge forskeren.

- Særlig er det viktig å unngå overvekt som legger seg rundt midjen, sier professoren.

Høyt blodsukker og høyt blodtrykk er slett ikke bra. Om du får noe av dette, må du sørge for å bli kvitt det, ved å trene eller ta medisiner.

Fysisk aktivitet er veldig bra, og jo før du starter, jo bedre er det. Men det er aldri for sent å starte. Du bør bli svett under hver økt.

Du bør ikke røyke. Om du gjør det, så gjør hva du kan for å slutte.