Forskning har tidligere undersøkt toppidrettsutøvere og eldre. Nå kan folk som bare trener «normalt» gjennom livet også være sikre på at det er en god investering for den fysiske helsen på sikt.
Forskning har tidligere undersøkt toppidrettsutøvere og eldre. Nå kan folk som bare trener «normalt» gjennom livet også være sikre på at det er en god investering for den fysiske helsen på sikt.

Mosjonister har en sunnere aldringsprosess

En dansk studie har undersøkt stamceller og nerveaktivitet i musklene hos mosjonister.

Trening er bra for helsen. Det er nok de fleste etter hvert klar over. Så hvorfor bør du lese denne artikkelen?

Jo, den gode nyheten er at du ikke må løfte vekter seks ganger i uken eller gjennomføre ekstremløp gjennom Gobiørkenen for å passe på deg selv.

Faktisk er hele poenget med den nye studien at trening på et moderat nivå – for eksempel tennis, fotball eller sykling – beskytter deg langt inn i alderdommen.

Forsker Casper Søndenbroe ved Københavns Universitet er en av forskerne bak den nye studien som er publisert i tidsskriftet The Journal of Physiology. Han forteller at moderat fysisk aktivitet vedlikeholder antallet muskelstamceller, også kjent som satellittceller.

– Folk som har trent på veldig høyt nivå i mange år, har det blitt forsket en del på og med god grunn. Men det gjelder jo bare noen få. Vi har derfor tatt tak i en «normal» gruppe som trener på en måte alle kan klare, forteller Søndenbroe.

Satellittcellene, altså stamcellene i musklene, må være til stede når muskler skal vokse eller bli vedlikeholdt. Men de har også andre roller, blant annet å bevare nerveforbindelser, forklarer Søndenbroe.

– Og cellene er i bedre stand hos de som har trent. Og det er et veldig positivt tegn, sier forskeren.

Nerver forsvinner

Satellittcellene beskytter ikke bare musklene, men også nerveforbindelsene mellom hjernen og musklene.

Etter hvert går nervene noe til grunne.

Vi kan sammenligne det med en bil. Rattet svarer til hjernen, hjulene svarer til musklene, og rattstammen, som kobler dem sammen, svarer til nervene.

– Hvis man tar godt vare på bilen, kan delene vare lenge, påpeker Søndenbroe. – Satellittcellene inngår i vedlikeholdet av nervebanene.

Selve studien

For å utføre studien har Casper Søndenbroe og kollegene hans samlet 46 mannlige deltakere.

Deltakerne skulle enten være under 40 eller over 67 år. Av de 46 var det henholdsvis:

  • 15 unge i kategorien stillesittende – det vil si at de ikke trente regelmessig, men for øvrig var friske.
  • 15 eldre personer i kategorien stillesittende.
  • 16 eldre i kategorien livslang fysisk aktivitet – det vil si regelmessig ukentlig trening, for eksempel fotball, tennis eller sykling.

Alle 46 forsøkspersoner utførte, som en del av studien, én økt med tung styrketrening på et apparat for beinmuskler.

Her ble styrke og muskelfunksjon evaluert. Senere tok forskerne blodprøver og muskelbiopsier.

Casper Søndenbroe og kollegene hans kunne på bakgrunn av resultatene konkludere med at de 16 fysisk aktive eldre utviste en bedre muskelfunksjon enn både de unge og eldre i den stillesittende kategorien.

En enkel illustrasjon av det nevromuskulære systemet. Nervebanene utgjør forbindelsen mellom hjerne og musklene. Når du beveger en muskel, sender hjernen et signal med såkalte nevroner. Nevroner er budbringere som via nervebanene suser ned til muskelen der de frigjør et signal. Signalet fanges opp av muskelfibre som får muskelen til å bevege seg.
En enkel illustrasjon av det nevromuskulære systemet. Nervebanene utgjør forbindelsen mellom hjerne og musklene. Når du beveger en muskel, sender hjernen et signal med såkalte nevroner. Nevroner er budbringere som via nervebanene suser ned til muskelen der de frigjør et signal. Signalet fanges opp av muskelfibre som får muskelen til å bevege seg.

Grundig og viktig studie

Det er en solid studie, konstaterer Jakob Wang, forsker ved Institut for folkehelse – Idrett på Aarhus Universitet.

– De mest pessimistiske forskerne vil argumentere for at nedbrytingen av skjelettmuskulatur setter i gang allerede i slutten av 20-årene og så går det bare én vei, enda raskere fra 50-årsalderen, utdyper Wang.

– Så det er viktig å opprettholde muskelmassen etter hvert som man blir eldre. Noe vi for øvrig lenge har vært bevisste på, legger han til.

Styrketrening en av de beste strategiene for å motvirke nedbrytningen av musklene som kommer med alderen, forklarer Wang.

– Så langt har vi først og fremst undersøkelser av effektene av styrketrening i kortvarige perioder for eldre personer. Men denne studien tar for seg folk med et langt liv med moderat, og framfor alt lystbetont, fysisk aktivitet.

– Hvis du holder fast på gleden ved trening gjennom voksenlivet, vil musklene takke deg når du trenger dem aller mest – når du blir gammel, avslutter Wang.

Referanse:

Casper Soendenbroe mfl.: Preserved stem cell content and innervation profile of elderly human skeletal muscle with lifelong recreational exercise. The Journal of Physiology, 2022. DOI: 10.1113/JP282677#support-information-section)

Satellittceller

Satellittcellers viktigste funksjon er å hjelpe til med muskelrestitusjon og bidra til at muskler vokser.

I tillegg forlenger satellittceller levetiden på de nevromuskulære forbindelsene.

En satellittcelle er en stamcelle, noe som vil si at den i motsetning til andre celler kan dele seg.

Den evnen er avgjørende for å kunne vedlikeholde musklene. For når det skjer en skade, begynner cellene å dele seg slik at muskelen gjenoppbygges.

Men satellittceller har så også en annen funksjon, viser det seg. Satellittcellene fungerer nemlig også i samspill med de nevromuskulære forbindelsene.


Kilde: Casper Søndenbroe

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no. Les originalsaken på videnskab.dk her.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS