Det er koselig med barnebarn, men nå viser en ny studie at det å passe dem ikke er foryngende i seg selv

Knuser myte om at besteforeldre føler seg yngre av å passe barnebarn

Å passe barnebarn får ikke bestemødre og bestefedre til å føle seg yngre, viser ny forskning.

Tidligere forskning har vist at det å være barnevakt for barnebarn gir en foryngende effekt.

Forskerne har funnet både fysiske og mentale helsefordeler hos besteforeldre som passer barnebarna sine. Tilsynelatende.

Men, forskerne hadde ikke snakket med de samme besteforeldrene før og etter at ansvaret for pass av barnebarn begynte.

Det har forskerne bak en ny studie gjort. Og de fant ut at pass av barnebarn slett ikke fikk besteforeldre til å føle seg det spor yngre enn de var.

Studien er nylig publisert i The Journals of Gerontology.

Subjektiv alder er en pekepinn

Hvor ung eller gammel en person føler seg, i forhold til hva fødselsdatoen sier, er sett på som en sterk indikator på både selvopplevd mental og fysisk helse.

Noen ganger kan opplevd alder faktisk utkonkurrere faktisk alder, når det gjelder å forutsi fysisk og psykisk helserisiko, inkludert dødsrisiko, skriver the Guardian.

En studie fra 2016 viste at besteforeldre følte seg eldre enn jevnaldrende uten barnebarn.

Men det endret seg etter hvert. De over 65 år som passet barnebarn, følte seg minst to år yngre enn de faktisk var. Effekten var størst hos bestemødre.

Bestefedre mellom 74 og 85 år som passet barnebarn, følte seg to til tre år yngre.

Skrantne besteforeldre ikke med

Den nye studien er den første som ser på de samme personene før og etter at de begynte å passe barnebarn, og den effekten dette har på deres subjektive alder.

I den nye studien ble drøyt 7.700 tyske menn og kvinner mellom 50 og 85 år spurt om sin subjektive alder, før de fikk barnebarn.

Neste gang de ble spurt, hadde 20 prosent av dem begynt å passe barnebarn. Resten fungerte som kontrollgruppe.

– Vi fant ingen foryngende effekt hos verken bestemødre eller bestefedre som gikk fra å være omsorgspersoner til å ha omsorg for barnebarn, sier dr Valeria Bordone, en av forskerne bak studien, til the Guardian.