En rødtannspissmus blir holdt av en forsker. (Foto: Lazaro et al.)

Hodet til denne spissmusa kan krympe 20 prosent om vinteren

Hva i alle dager er det som foregår?

Denne rødtannspissmusa har en veldig spesiell måte å takle vinterhalvåret på.

Selve hodeskallen blir opp mot 20 prosent mindre før vinteren kommer. Her snakker vi ikke bare mindre vekt eller mindre underhudsfett. Hodeskallen krymper og hjernen krymper.

En tysk-amerikansk forskergruppe har undersøkt dette fenomenet ved å fange de samme spissmusene omtrent annenhver måned gjennom et år. De veide og tok røntgen av hver mus når de ble fanget, for så å slippe dem ut igjen med en liten radiosender, slik at forskerne kunne finne dem igjen. De fulgte 37 mus.

Forskningen ble gjort i Tyskland, men denne typen spissmus lever på store deler av den nordlige halvkule.

Og resultatene til forskerne er ganske merkelige.

Mindre skalle

Det var enorm variasjon i kroppsvekt fra sommeren til vinterhalvåret. Musene la på seg gjennomsnittlig 85 prosent av sin egen kroppsvekt gjennom våren.

Men hodeskallene var det mest oppsiktsvekkende. Fra sommeren til begynnelsen av vinteren krympet hodeskallen med over 15 prosent i gjennomsnitt. Det mest ekstreme tilfellet krympet med over 20 prosent.

Da våren begynte igjen, hadde hodeskallene begynt å vokse tilbake til omtrentlig sin opprinnelige størrelse. Hjernen kunne variere så mye som 20-30 prosent i størrelse mellom sommer og midtvinters.

Men hva betyr dette? Hva er årsaken til at det varierer så mye? På en eller annen måte må det gjøre overlevelsessjansene til musa bedre.

Energisparing

Forskerne vet ikke akkurat hvorfor det skjer, men de gjør noen kvalifiserte gjetninger. Den mest åpenbare grunnen er å spare energi.

Musa bruker nesten en femtedel mindre energi når kroppsmassen har blitt så lav, og hjernen hos et pattedyr krever mye av det totale energibudsjettet.  Forskerne kaller det en overvintringsstrategi, på samme måte som det å gå i dvale eller migrere til varmere strøk.

På våren må musa vokse seg stor og sterk igjen for å kunne konkurrere om partnere, når paringssesongen setter inn.

Forskerne mener at spissmusa demonstrerer hvor ekstremt fleksibelt skjelettet egentlig kan være, hvis man bærer på de riktige genene for at det kan skje.

Lazaro mfl: Profound reversible seasonal changes of individual skull size in a mamma. Current biology, oktober 2017. Sammendrag