Engler, sex og demoner

Hva regner jødedommen som utroskap? Hvilke religioner anbefaler homofili? Og er ekteskapet egentlig bare for folk som ikke kan styre seg?

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Mange sitter med en forståelse om at religion er generelt sexfiendtlig, i alle fall mot visse former for sex.

– Men noe slikt finnes det ikke grunnlag for å si.

Det sier Dag Øistein Endsjø, førsteamanuensis i religionsvitenskap ved Universitetet i Bergen.

Han har gått verdens fem store religioner, og deres forhold til seksualitet, i sømmene i sin nye bok Sex og religion. Fra jomfruball til hellig homosex. En av tingene han har sett er at religion faktisk er mer sexvennlig enn sexfiendtlig.

– Mange religioner har en hellig forståelse av sex. I de ikke-monoteistiske religionene har gudene også sex. Den monoteistiske guden har ikke det, men det finnes engler og demoner og andre overnaturlige skikkelser som er seksuelt aktive, sier Endsjø.

Ekteskapet: Siste utvei

På tross av at seksualiteten blir priset i ulike religioner, kommer det kanskje ikke som noen overraskelse at det er kristendommen som er den mest sexfiendtlige.

– I kristendommen er utgangspunktet at sex ikke er bra i det hele tatt. Det er Paulus helt klar på. Ekteskapet er bare for folk som ikke kan styre seg, forklarer Endsjø.

Men også i buddhismen finnes det en kraftig pekefinger: Man kan ikke oppnå forløsning fra gjenfødelsessyklusen om man har sex i dette livet.

Hovedregelen de fem religionene imellom er likevel at ekteskapelig sex er å foretrekke. Men unntakene finnes. Blant annet når det gjelder utroskap.

Flytende grense for utroskap

– I den jødiske bibelen defineres ikke utroskap ut fra ekteskap, men ut fra kvinnens status. Om en gift mann har sex med en ugift kvinne er det helt ok, selv om kvinnen kan komme i livsfare om det blir oppdaget senere. Prostitusjon er helt greit ifølge den jødiske bibelen.

– Det er variasjoner i forhold til de forskjellige deler av jødedommen, men skilsmisse er noe opprinnelig bare mannen har rett til å ta ut. Om han nekter konen skilsmisse, vil det innen deler av moderne ultraortodoks jødedom ikke fordømmes om han har samkvem med andre kvinner. Hun på sin side kan ikke ha sex med andre.

Endsjø mener dette problematiserer heteroseksualiteten som kategori.

– I de fleste religioner er det forskjellige regler for mannlig og kvinnelig seksualitet. Kristendommen var i utgangspunktet den eneste religionen hvor seksualiteten til kjønnene var likestilt, men det endret seg raskt etter mønster fra andre middelhavsreligioner.

– Det er sterkere normer på kvinners heteroseksualitet enn mannlig heteroseksualitet.

Buddhismen foretrekker homosex

Men hva med den ”hellige homosexen” fra bokens tittel? Endsjø har funnet at det er stor forskjell på religionens syn på mannlig og kvinnelig seksualitet her også.

– Koranen har et generelt forbud mot sex mellom menn. Muhammed på sin side mener det skal straffes med døden. Men det er ingen straff for sex mellom kvinner. Selvfølgelig er det muslimer som fordømmer det, men det har ikke grunnlag verken i koranen eller i tradisjonen, sier Endsjø.

Aller best stilt er mannlig homofile buddhister. I buddhismen er sex mellom to menn opprinnelig bedre enn sex mellom en mann og en kvinne, siden det ikke leder til forplantning. Forplantning er grunnen til at buddhismen har et negativt forhold til sex i utgangspunktet.

Endsjø forteller at lesbiske buddhister ikke har det like fritt, fordi kvinnen blir sett på som mer begjærlig. Da blir det straks verre fra et buddhistisk standpunkt.

– Alt kommer an på hvem du spør, men du finner klart støtte innen alle de fem store religionene for homofil sex. I den jødiske bibelen er det for eksempel forbud mot analsex mellom menn, men ellers er det uklart. Det er ikke noe forbud mot at menn skal gjøre andre ting med hverandre, mens lesbisk sex er lovlig, sier Endsjø.

– Samtidig er det mange jøder i dag som mener at all homoseksualitet er helt uproblematisk.

Seksualitet kan styres alle veier

Hovedpoenget til førsteamanuensisen da han skrev boken, var at han var lei av alle absolutte påstander om hvordan religionene ser på seksualitet. Han fant så store variasjoner innenfor hver religion at det ble umulig å si noe bombastisk.

Et eksempel han trekker frem er fra kristendommen:

– Om vi ser på Det nye testamente, som er den ytterste autoriteten i kristendommen, så er det ganske oppsiktsvekkende at direkte forbud som Jesus har lagt ned, blir oversett av kristne.

– Jesus sier at skilsmisse er totalforbudt bortsett fra ved utroskap, men nå godtar Den norske kirke og mange andre kirkesamfunn skilsmisse selv for biskoper. Religiøse autoriteter gjør hele tiden valg i forhold til hva de vil fordømme eller godta, hevder Endsjø.

I boken tar han utgangspunkt i syn på avholdenhet, onani, hetero- og homoseksualitet, overnaturlig sex, rituell sex, religiøse konsekvenser av sex og seksuelle prioriteringer. Konklusjonen etter alt dette er at sammenhengen mellom religionen og seksualiteten er fri.

– Det er ikke noe i religionen i seg selv som tilsier hvordan seksuallivet skal styres. Det kan styres alle veier ut fra et religiøst utgangspunkt, sier Endsjø.

Powered by Labrador CMS