Bobler i blodet kan bekjempe kreft

Ny metode kan gjøre behandling av bukspyttkjertelkreft mer effektiv.

Spiros Kotopoulis kombinerer to velbrukte medisinske metoder: Ultralyd og mikrobobler. Sammen blir dette en helt ny behandlingsmetode. (Foto: Universitetet i Bergen)

For de 217 000 menneskene som hvert år får diagnosen kreft i bukspyttkjertelen kan dette være en god nyhet:

Forsker Spiros Kotopoulis og kollegaene hans ved Haukeland Universitetssykehus og Universitetet i Bergen har utarbeidet en behandlingsform hvor ørsmå mikrobobler åpner porene i cellemembranen.

Gjennom de åpne porene kan cellegiften slippe til, og dermed virke best der den trengs mest - inne i selve kreftcellen.

Ser boblene med ultralyd

– Du kan ikke se blod på ultralyd. Slik er det bare. Vil du se blodet sin ferd gjennom blodbanene, må du injisere mikrobobler i blodet. Dette har blitt gjort i førti år, og er en trygg metode, forklarer Kotopoulis.

Mikrobobler lages ved at et pulver ristes ut i sterilt saltvann. Under ristingen dannes bobler, med et lipidskall og en kjerne av gass. Dermed blir de synlige på skjermen når en setter ultralydapparatet mot kroppen.

I laboratoriet har Kotopoulis og kollegaene studert hvordan mikrobobler oppfører seg i fibre tykke som hårstrå.

Øker opptaket av cellegift

– Vi så at vi kunne få mikroboblene til å samle seg i små klynger. Vi lurte på hva mer vi kunne få dem til å gjøre. Kunne vi få dem til å trekke seg mot en cellemembran?

– Ultralydbølgene bidrar til å aktivere boblene når de er nær tumoren. En kollega oppdaget at mikroboblene også kunne skape små hull i cellemembranen. Dermed kan medisin lettere trenge direkte inn i tumoren, sier Kotopoulis.

Med denne teknikken kan cellegiftbehandlingen gis med større presisjon, og bli detonert direkte mot kreftsvulsten. Det betyr at hver enkelt cellegiftbehandling kan bli mer effektiv.

– Vi har ved hjelp av 3D-scanning av cellene sett konkluderende bevis på at ultralyd og mikrobobler kan øke opptaket av cellegift, sier Kotopoulis.

Aggressiv og dødbringende kreftform

I 2010 var det i Norge 650 mennesker som fikk diagnosen kreft i bukspyttkjertelen.  Dette er en diagnose med relativt dystre utsikter. Prognosen er avhengig av hvilket stadium sykdommen er i, størrelse på svulsten, og om kreften har spredd seg.

50 prosent av de som får kreften, er døde etter tre måneder. Etter fem år, er kun én prosent av de som får diagnosen i live, viser tall fra Kreftforeningen.

I noen tilfeller kan bukspyttkjertelkreften fjernes ved operasjon. Dette var ikke tilfelle hos de pasientene som deltok i studien til Kotopoulis. Da er alternativet behandling med cellegift og stråling, som begge kan gi lindrende og livsforlengende effekt.

Svulsten krymper

Målet til Kotopoulis og kollegaene var å bedre livskvaliteten til pasientene, forlenge det stadiet hvor pasienten etter noen gitte parametere fortsatt kan betraktes som frisk, og dermed forlenge pasientens liv.

Studien viser at pasientene tålte et større antall behandlinger med cellegift. Hos to av fem pasienter som ble behandlet med mikrobobler og ultralyd krympet svulsten.

– Vi vil perfeksjonere behandlingen med ultralyd. Og vi vil perfeksjonere teknikken med boblene. Vi vet at vi faktisk kan få boblene til å inneholde medikamenter, og vil gjerne prøve ut dette.

– Det finnes et medikament som har gitt lovende resultater i andre studier, sier Kotopoulis.

I dag inneholder boblene gass. Men det kan være mulig å få dem til å inneholde medisin. Når de har kapslet inn medisinen, kan de bli injisert i blodet.

Det sekundet de passerer svulsten, får ultralyd bølgene dem til å trenge direkte inn i kreftcellene, og slippe ut medisinen der. Med denne målrettede behandlingen kan de friske delene av kroppen skånes for hard behandling.

Kotopoulis håper og tror at innen ti år vil teknikken være en etablert del av kreftbehandlingen.

– Dersom absolutt alt går som vi håper, vil vi framtida kunne gi bedre hjelp til pasienter med kreft i bukspyttkjertelen.

Kotopoulis m.fl.: «Treatment of human pancreatic cancer using combined ultrasound, microbubbles and gemcitabine: a clinical case study», vil senere publiseres i Medical Physics.