- Vis oss fisken i butikken

Unge voksne og barnefamilier vil ha fisken lett tilgjengelig i butikken.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

- Et ekstra trykk på markedsføring av fisk og sjømat trengs nå. Det sier forsker Joop Luten ved Nofima i Tromsø. 

Nofima er med på prosjektet MmmmmSeafood der en setter fokus på hvordan en kan gjøre fisk og sjømat mer attraktiv.

Nye retter?

Ikke bare vil de unge ha fisken lett tilgjengelig i butikken. De ønsker også nye retter, som er spennende og lette og lage. Det har kommet fram i intervjuundersøkeleser.

- Her ser vi for oss et samarbeid med toppkokker fra hele Norden, sier Luten. Og han trekker fram begrepet “kulinologi”.

- I kulinologien ønsker vi å kombinere teknologi med det kulinariske, og dermed kan nye spennende retter av fisk og sjømat oppstå, håper Luten.

Næringa

I MmmmmmSeafood samarbeider forskerne tett med fiskerinæringa. Grunnen til at prosjektet ble dratt i gang var rett og slett at unge og barnefamilier spiser mindre fisk og sjømat en de som er noe eldre.

"Bedre utvalg av ferdige fiskeprodukter kan bidra til at vi spiser mer fisk i Norge"

- Helseeffektene ved å spise fisk og sjømat er velkjent og veldokumentert, så ved siden av at fiskerinæringa kan selge mer, er jo de positive effektene på folks helse åpenbare, fortsetter Luten.

Felles nordisk

Prosjektet MmmmmmSeafood er et felles nordisk prosjekt, og informasjonen skaffes gjennom dybdeintervjuer og gruppesamtaler.

- Det at vi rett og slett forstår bedre hvordan disse kundegruppene fungerer og hvordan de tenker er veldig viktig. På den måten kan vi komme videre med nye produkter som gjør at unge og barnefamilier spiser mer fisk og sjømat, sier forsker Joop Luten ved Nofima.

Prosjektet er finansiert av Nordic Innovation Centre (NICe).
 

Powered by Labrador CMS