Virus kan gi farlig E. coli

Overføring av virussmitte fra en farlig E. coli-bakterie til en E. coli som i utgangspunktet er uskyldig, kan gjøre den ufarlige bakterien i stand til å fremkalle alvorlig sykdom.

E.coli O103:H25 som vokser med spesielle karaktertrekk på selektiv agarskål. (Foto: Elin Reitehaug)

Escherichia coli er en kompleks gruppe bakterier som består av vanlige ufarlige tarmbakterier som finnes i alle varmblodige dyr, samt en del som forårsaker sykdom hos mennesker og dyr.

E. coli-bakterier som produserer giftstoffet shigatoksin, kan gi en rekke symptomer hos menneske. Det kan være diaré og videre komplikasjoner som nyresvikt (hemolytisk uremisk syndrom).

Bakterien kan overføres fra dyr til mennesker via mat, vann eller kontakt med dyr.

Kombinasjon av egenskaper

- For at E. coli-bakterien skal kunne forårsake sykdom, er det nødvendig at den innehar en kombinasjon av egenskaper. Den viktigste sykdomsfremkallende egenskapen er evnen til å produsere shigatoksin, sier Camilla Sekse.

Elektronmikroskopibilde av virus som angriper E.coli. (Foto: Dennis Kunkel Microscopy)

I doktorgradsarbeidet sitt har Sekse studert overføring av virus-DNA fra sykdomsframkallende E.coli til ufarlige E. coli-bakterier.

Virus som infiserer bakterier kalles bakteriofager. Funnene fra arbeidet viser at slik overføring av bakteriofager mellom bakterier kan finne sted.

Genet som koder for dannelse av shigatoksin sitter i bakteriofager. Altså må en E. coli-bakterie infiseres av en bakteriofag som koder for shigatoksin, for å kunne produsere giftstoffet.

I arbeidet sitt har Sekse studert E.coli O103:H25-bakterier fra både matvarene og pasientene fra E.coli-utbruddet i 2006.

Sammen med kolleger har hun funnet spesielle karaktertrekk ved disse E.coli-bakteriene som gjør at de skiller seg fra vanlige og ufarlige E. coli. Denne oppdagelsen fører til at det blir lettere å påvise de farlige E.coli-bakteriene i mistenkelige matvarer.

Det ser ut til at E.coli O103:H25-bakterien har vært i miljøet i Norge en viss tid siden denne bakterien også ble funnet som årsak til nyresvikt både i 2003 og 2005.

Ufarlige E.coli kan spre virus

Camilla Sekse.

E. coli-bakterier som ikke er sykdomsfremkallende, kan ta opp og miste bakteriofager som koder for shigatoksin, og kan slik være viktige for spredningen av disse bakteriofagene i miljøet selv om de ikke forårsaker sykdom.

- Det ser ut til at enkelte E.coli-bakterier både har lettere for å ta opp i seg og miste bakteriofager som inneholder genet for shigatoksin. Dette kan være tilfelle for E.coli O103H:25, sier Sekse.

Cand. scient. Camilla Sekse disputerte 12. mars 2009 for graden PhD ved Norges veterinærhøgskole med avhandlingen ”Escherichia coli and their Shiga toxin-encoding bacteriophages – a complex interplay”.