Slik så det blant annet ut inne i spillet der forskerne ville ha deg til å taste inn 0-er og 1-tall.

Nettspillere ga nytt stikk til Bohr over Einstein

Den frie viljen til mer enn 100 000 mennesker bekreftet at Albert Einstein tok feil og at Niels Bohr hadde rett.

15.5 2018 05:00

I november 2016 inviterte forskere hele verden til å bli med på et kjempestort kvantefysisk eksperiment.

Hensikten var å gjennomføre en såkalt Bell-test, som kan bekrefte noe selv Einstein hadde problemer med å akseptere.

Einstein holdt fast ved det intuitive. At verden eksisterer uavhengig av om noen observerer den. Og at ting som skal påvirke hverandre, enten må være nær hverandre eller sende signaler til hverandre.

Fortere enn lyset?

Kvantefysikken til Niels Bohr viser derimot at noe kan eksistere først idet det blir observert. Og at partikler ser ut til å kunne påvirke hverandre selv om de flyr med lysets hastighet i hver sin retning.

En Bell-test kan bekrefte kvantefysikkens postulater, men den har hatt noen smutthull. Det var et av disse 2016-eksperimentet skulle teste.

Les mer om eksperimentet her: Bli med på verdensomspennende kvantefysisk eksperiment

Millioner av 0 og 1

Menneskets frie vilje skulle nemlig sikre forskerne at signalene som ble sendt rundt i de mange laboratoriene, var helt tilfeldige. Spillerne hamret løs på tastaturene sine og ga 0-er og 1-tall som sørget for den nødvendige vilkårligheten.

I videoen under kan du se forskning.nos bidrag til tilfeldigheten:

Nå har forskerne analysert resultatene, og kvantefysikken holder stand. Det var ingen overraskelse, men forskerne ved de tolv laboratoriene som var involvert, er likevel fornøyde med å ha tettet smutthullet i Bell-testen.

Og ikke minst over at de klarte å gjennomføre eksperimentet.

– Det var fantastisk å se alle de tilfeldige tallene fra deltakere over hele verden ta kontroll over eksperimentene våre og å se så mange mennesker delta i et kvantefysikkeksperiment, sier professor Hugues de Riedmatten fra The Institute of Photonic Sciences i en pressemelding.

The BIG Bell Test Collaboration: Challenging local realism with human choices. Nature, mai 2018, doi: 10.1038/s41586-018-0085-3. Sammendrag