Tospråklige babyer har smidige hjerner

Små barn som lærer to språk, beholder evnen til å være åpne for flere språk lengre enn barn i ettspråklige familier, viser forskning fra University of Washington i USA.

Forskerne sammenlignet elektriske signaler fra hjernen (EEG) i babyer på 6-9 måneders alder med tilsvarende målinger på barn på 10-12 måneder.

De fant at når barna når denne alderen, begynner allerede hjernen å pense seg inn på lydene i ett bestemt språk hvis de ikke har fått nærkontakt med flere språk.

Motsatt beholdt de tospråklige smidigheten overfor vidt forskjellige lydsett, som det japanske og det engelskspråklige.

Forskerne fant også ut at jo bedre barna beholdt den språklige smidigheten, desto større ordforråd fikk de på begge språk når de ble enda eldre, melder University of Washington i en nyhetsmelding.

Resultatene presenteres i tidsskriftet Journal of Phonetics. (forskning.no/AC)

Powered by Labrador CMS