Noen av forskerne som skal bidra i konsertserien Neste steg. Fra venstre: Thomas Spengler, Morven Muilwijk, Carin Andersson Dahl, Dorothy Dankel, Bernt Bauge, Kavitha Østgaard og Tore Furevik. (Foto: Helene Louise Dante, UiB)

Skal arrangere konserter om vitenskap

Sommeren 1969 tok Neil Armstrong sine første steg på månen. For å markere 50-årsjubileet arrangerer Bergen Filharmoniske Orkester og Universitetet i Bergen en serie konserter under navnet Neste steg.

– Poenget er å vise at vitenskap er en slags kunst. Det handler om å bryte grenser og vise det neste steget. For meg er det ikke så stor ulikhet mellom forskning og musikk. Forskjellene går på publikummet og deres tolkninger, sier prosjektleder for Neste Steg, Thomas Spengler. Han er professor ved UiB og Bjerknessenteret.

Månelandingen ble startpunktet for vår tids bevissthet om klodens sårbarhet, og behovet for bærekraftig utvikling. Derfor er det gjennomgående temaet for de fire konsertene risikoen vi spiller med planeten vår, både når det gjelder både klimaendringene og havets betydning for livet på jorden.

– Musikken handler om menneskets begrensninger og eksistensialisme. Hvorfor er vi her? Hvor kommer vi fra? Vi ønsker å utfordre publikummet, vekke nysgjerrighet og få dem til å tenke selv, sier Spengler.

Les mer om konsertene på nettsidene til Universitetet i Bergen.