Foreløpig heter de bare 1b, 1c, 1d, 1e, 1f, 1g og 1h. Hva synes du de skal hete de sju planetene som sirkler rundt stjerna Trappist-1? (Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech)

Slik gikk det da Nasa ba om hjelp til å navngi nye planeter

Folk lot seg inspirere av både Ringenes herre, Harry Potter og Donald Trump da Nasa inviterte Twitter-brukere til å foreslå navn på nyoppdagede planeter.

I forrige uke kom nyheten om at astronomer har oppdaget et solsystem som ikke ligner noe annet vi tidligere har sett.

«Bare» 40 lysår unna oss lyser den lille stjerna Trappist-1 opp sju jordlignende planeter. Disse planetene har i første omgang bare fått de kjedelige navnene Trappist-1b, Trappist-1c, Trappist-1d, Trappist-1e, Trappist-1f, Trappist-1g og Trappist-1h.

Slik kan det jo ikke fortsette. Derfor inviterte Nasa deg, meg og alle andre til å komme med forslag under Twitter-hashtaggen #7NamesFor7NewPlanets.

Det er ikke godt å si hva de hadde ventet seg, men Twitter-brukerne var i hvert fall ikke vanskelige å be.

De syv dvergene

Selv om det ikke dreier seg om dvergplaneter, var det flere som lot seg inspirere av de sju dvergvennene til Snehvit.

Søvnig, Sinnataggen, Brille, Prosit, Blygen, Minsten og Lystig som de heter i den norske versjonen av Disney-filmen.

Fantasy og Trump

Fantasy-litteraturen lå langt frem på tunga for flere ivrige forslagsstillere. De sju bøkene i Harry Potter-serien passer jo perfekt.

Et forslag baserer seg på engelske stedsnavn fra Ringens herre: Rivendell, Hobbiton, Gondor, Rohan, Mordor, Isengard og Minas Tirith. Eller disse navnene fra samme fortelling.

TV-serien Venner for livet (Friends) inspirerte dette forslaget: Phoebe, Rachel, Monica, Joey, Chandler, Ross og Gunther.

Andre benyttet anledningen til å uttrykke sin mening om president Donald Trump: Far from Trump1, Far from Trump2, Far from Trump3, Far from Trump4, Far from Trump5, Far from Trump6 og Far from Trump7.

Ukedagene, som det jo også er sju av, har dukket opp på lista. Det samme har tallene fra 1 til 7.

Det finnes også mer seriøse forslag. For eksempel at planetene skal kalles opp etter de sju astronautene som mistet livet da romferga «Challenger» eksploderte i 1986.

Det ser ennå ikke ut til at noen bergensere har kastet seg på med De syv fjell. Kanskje fordi det ifølge Bergen kommune er delte meninger om hvilke sju det faktisk er snakk om.

Heller ikke har noen foreslått Sju søstre, fjellformasjonen i Nordland.

Forskning.nos forslag kommer som en naturlig forlengelse av denne kommentaren: Ny stjerne vekker øltørsten Trappist er nemlig opprinnelig en munkeorden som nå er mest kjent for ølet de brygger.

Planet McPlanetface

Foreløpig har ikke Nasa sagt noe om hva de vil gjøre med alle forslagene, men de har i hvert fall ikke satt seg selv i samme knipa som det britiske forskningsrådet Natural Environment Research Council.

I mars i fjor annonserte de at folk kunne komme med forslag og stemme på navn til det nye forskningsskipet sitt. «Boaty McBoatface» ble en soleklar vinner blant publikum. Det ble litt flåsete for forskningsrådet, som valgt å overse folkets råd. Navnet på skipet ble «RRS Sir David Attenborough».

Nasa har ikke forpliktet seg til noe og kan derfor overse denne, som tydeligvis er inspirert av Boaty McBoatface-historien: