Ølbryggende munker i verdensrommet.

Ny stjerne vekker øltørsten

Jeg bare elsker forskning:

Dette hadde de neppe sett for seg, trappistmunkene, da de for flere hundre år siden begynte å brygge øl til eget bruk.

23.2 2017 17:49

Onsdag kunne forskning.no og all verdens nyhetsmedier fortelle at astronomer har oppdaget et solsystem som ikke ligner noe annet vi tidligere har sett.

Ja, det skal være visst at vi ikke har sett, tenkte jeg da jeg leste navnet på den stjerna som bare ligger 40 lysår unna oss.

Trappist-1 heter den og jeg begynner å sikle som en av Pavlovs hunder.

Fra klostre i Belgia til Universet

Alle som har lest boka The Economics of Beer, og særlig kapittelet «Belgian Beers: Where History Meets Globalization», har fått med seg at det belgiske trappistølet har tatt verden med storm.

Det munkebryggede ølet er et eksempel på «et belgisk øl med en lang historie som har hatt stor suksess i en globalisert verden», skriver forskerne Damiaan Persyn, Johan F.M. Swinnen and Stijn Vanormelingen.

Verden, ja. Men verdensrommet?

Det hadde de neppe sett for seg, trappistmunkene, da de for flere hundre år siden begynte å brygge øl til eget bruk.

• Les også: Lager øl av urkorn, om entusiastene som brygger et helt spesielt øl med vitenskapelig tilsnitt og et sus av tidenes morgen.

Glem Mars

Det nyoppdagede solsystemet er sentrert rundt stjerna Trappist-1. Den er liten sammenlignet med sola vår, men full av øl skulle den holde ganske lenge. Jeg antar at den inneholder Trappist Enkel, det munkene tidligere kalte det enkleste ølet sitt. I dag brukes ikke lenger navnet her på jorda.

Rundt Trappist-1 ligger sju jordlignende planeter. Det passer perfekt til de sju trappistklostrene som fortsatt brygger øl: Orval, Chimay, Westvleteren, Rochefort, Westmalle og Achel i Belgia, samt Koningshoeven i Nederland.

Ifølge forskerne som oppdaget solsystemet gjennom Trappist-teleskopet (Akronym for Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope–South. Herregud!) kan alle planetene potensielt ha flytende vann. Da er det vel bare å sende opp noen belgiske munker, da. Så kan de nok brygge både Dubbel, Trippel og Quadrupel.

Glem planene om å sende mennesker til Mars. Sett heller kursen mot Trappist-1.

Gillon mfl: Seven temperate terrestrial planets around the nearby ultracool dwarf star TRAPPIST-1. Nature, februar 2017. DOI: 10.1038/nature21360. Sammendrag

Johan F. M. Swinnen (red.): The Economics of Beer, Oxford University Press, 2011.

Trappistordenen

Den katolske kirkes strengeste orden. En gren av Cistercienserordenen. Stiftet i 1664 av Armand-Jean de Rancé.

Taushet og streng askese preger både den mannlige og den kvinnelige gren av ordenen.

Trappistene har i dag 85 munkeklostre med cirka 3000 munker og 51 nonneklostre med cirka 1900 nonner.

(Kilde: Store norske leksikon)